A termékcsomagolás vizuális elemeinek hatása a vásárlói döntéshozatalra

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Márton Karolina Ágnes
Balogh Mercédesz Zsuzsanna
Other Authors: Harsányi Dávid Péter
Format: Students’ Scientific Association paper
Kulcsszavak:csomagolás
élelmiszer-kereskedelem
fogyasztói magatartás
marketing
marketingkommunikáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58000
Description
Abstract:Kutatásunk célja, hogy feltárjuk a termékcsomagolás különböző vizuális elemei által gyakorolt hatásokat a vásárlói döntésekre az élelmiszerek piacán. Vizsgálatunk középpontjában állt, hogy a csomagolás esztétikai elemei, anyaghasználata és információtartalma milyen szerepet játszanak a vásárlók választásaiban. Vizsgálataink során szerettük volna kideríteni, hogy hol helyezkedik el a csomagolás megjelenése a vásárlók által figyelembe vett, döntéseiket befolyásoló tényezők rangsorában. Emellett igyekeztünk rávilágítani arra is, hogy milyen preferenciáik vannak a fogyasztóknak az élelmiszerek csomagolását illetően. A primer kutatás során két módszert, online kérdőívet és fókuszcsoportos interjút alkalmaztunk. A fókuszcsoportos interjúban 11 egyetemista vett részt, mind 18-24 évesek. Elsősorban azt vizsgáltuk, hogy a megkérdezettek milyen szinten fókuszálnak tudatosan a csomagolás megjelenésére, illetve vásárlásaik során mennyire figyelik meg, és tanulmányozzák az azon feltüntetett információkat. A fókuszcsoport során a résztvevők különösen kedvelték a nosztalgikus megjelenésű csomagolásokat, de fontos volt számukra az anyaghasználat is, különösen minőség szempontjából. A résztvevők többsége kijelentette, hogy tudatosan nem figyel a csomagolásra, ám a vizuális elemek mégis hatással vannak választásaikra, különösen impulzusvásárlás esetén. A kérdőívben igyekeztünk indirekt kérdéseket feltenni a kitöltőknek, és vizuális preferenciáikra szerettünk volna fényt deríteni. A kitöltőknek mesterséges intelligencia által generált csomagolásokból kellett kiválasztaniuk a számukra legszimpatikusabbat, opcionálisan meg is indokolhatták választásuk. Ezen kérdéseknél nem adtunk a csomagolás típusán és megjelenésén kívül más támpontot számukra. Emellett több kérdés is foglalkozott a vásárlók különböző, esetleges előítéleteivel a csomagolások megjelenését illetően. Az online kérdőívet 200 fő töltötte ki, főként fiatal, 18–24 éves válaszadók, és magas volt a női kitöltők aránya. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a válaszadók általában az egyszerű, letisztult csomagolásokat preferálják. Felmerült szempontként a környezettudatosság, valamint a természetes megjelenés is. Összességében kutatásunk arra világít rá, hogy bár a csomagolás megjelenése nem a legfontosabb szempont a vásárlási döntések során, mégis egyértelmű hatással van a választásokra.