A termékcsomagolás vizuális elemeinek hatása a vásárlói döntéshozatalra

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Márton Karolina Ágnes
Balogh Mercédesz Zsuzsanna
Other Authors: Harsányi Dávid Péter
Format: Students’ Scientific Association paper
Kulcsszavak:csomagolás
élelmiszer-kereskedelem
fogyasztói magatartás
marketing
marketingkommunikáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58000

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58000
005 20250923115810.0
008 250923suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Márton Karolina Ágnes 
245 1 2 |a A termékcsomagolás vizuális elemeinek hatása a vásárlói döntéshozatalra  |c Márton Karolina Ágnes  |h [elektronikus dokumentum] 
516 |a Students_Scientific_Association_paper 
520 3 |a Kutatásunk célja, hogy feltárjuk a termékcsomagolás különböző vizuális elemei által gyakorolt hatásokat a vásárlói döntésekre az élelmiszerek piacán. Vizsgálatunk középpontjában állt, hogy a csomagolás esztétikai elemei, anyaghasználata és információtartalma milyen szerepet játszanak a vásárlók választásaiban. Vizsgálataink során szerettük volna kideríteni, hogy hol helyezkedik el a csomagolás megjelenése a vásárlók által figyelembe vett, döntéseiket befolyásoló tényezők rangsorában. Emellett igyekeztünk rávilágítani arra is, hogy milyen preferenciáik vannak a fogyasztóknak az élelmiszerek csomagolását illetően. A primer kutatás során két módszert, online kérdőívet és fókuszcsoportos interjút alkalmaztunk. A fókuszcsoportos interjúban 11 egyetemista vett részt, mind 18-24 évesek. Elsősorban azt vizsgáltuk, hogy a megkérdezettek milyen szinten fókuszálnak tudatosan a csomagolás megjelenésére, illetve vásárlásaik során mennyire figyelik meg, és tanulmányozzák az azon feltüntetett információkat. A fókuszcsoport során a résztvevők különösen kedvelték a nosztalgikus megjelenésű csomagolásokat, de fontos volt számukra az anyaghasználat is, különösen minőség szempontjából. A résztvevők többsége kijelentette, hogy tudatosan nem figyel a csomagolásra, ám a vizuális elemek mégis hatással vannak választásaikra, különösen impulzusvásárlás esetén. A kérdőívben igyekeztünk indirekt kérdéseket feltenni a kitöltőknek, és vizuális preferenciáikra szerettünk volna fényt deríteni. A kitöltőknek mesterséges intelligencia által generált csomagolásokból kellett kiválasztaniuk a számukra legszimpatikusabbat, opcionálisan meg is indokolhatták választásuk. Ezen kérdéseknél nem adtunk a csomagolás típusán és megjelenésén kívül más támpontot számukra. Emellett több kérdés is foglalkozott a vásárlók különböző, esetleges előítéleteivel a csomagolások megjelenését illetően. Az online kérdőívet 200 fő töltötte ki, főként fiatal, 18–24 éves válaszadók, és magas volt a női kitöltők aránya. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a válaszadók általában az egyszerű, letisztult csomagolásokat preferálják. Felmerült szempontként a környezettudatosság, valamint a természetes megjelenés is. Összességében kutatásunk arra világít rá, hogy bár a csomagolás megjelenése nem a legfontosabb szempont a vásárlási döntések során, mégis egyértelmű hatással van a választásokra. 
695 |a csomagolás 
695 |a élelmiszer-kereskedelem 
695 |a fogyasztói magatartás 
695 |a marketing 
695 |a marketingkommunikáció 
700 1 |a Harsányi Dávid Péter  |e ths 
700 1 |a Balogh Mercédesz Zsuzsanna  |e aut 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58000/1/TDK%20dolgozat%20-%20A%20term%C3%A9kcsomagol%C3%A1s%20vizu%C3%A1lis%20elemeinek%20hat%C3%A1sa%20a%20v%C3%A1s%C3%A1rl%C3%B3i%20d%C3%B6nt%C3%A9shozatalra.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58000/2/TDK%20Rezu%CC%88me%CC%81%20-%20A%20terme%CC%81kcsomagola%CC%81s%20vizua%CC%81lis%20elemeinek%20hata%CC%81sa%20a%20va%CC%81sa%CC%81rlo%CC%81i%20do%CC%88nte%CC%81shozatalra.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58000/3/Balogh%20Merc%C3%A9desz%20Zsuzsanna%20%E2%80%93%20M%C3%A1rton%20Karolina%20%C3%81gnes_KKK_KL.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58000/4/M%C3%A1rton_Karolina_KKK_OT.pdf  |z Dokumentum-elérés