A vasúti egyeskocsi-fuvarozás állami támogatási rendszereinek összehasonlítása
Elmentve itt :
| Szerző: | |
|---|---|
| További közreműködők: | |
| Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
| Kulcsszavak: | állami támogatás(ok) egyeskocsi-fuvarozás vasút vasúti fuvarozás vasúti közlekedés |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/58067 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg58067 | ||
| 005 | 20250923125534.0 | ||
| 008 | 250923suuuu hu om 000 hun d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a hu | ||
| 100 | 1 | |a Czendrei Judit | |
| 245 | 1 | 2 | |a A vasúti egyeskocsi-fuvarozás állami támogatási rendszereinek összehasonlítása |c Czendrei Judit |h [elektronikus dokumentum] |
| 520 | 3 | |a A vasút létjogosultsága az európai árufuvarozási piacon megkérdőjelezhetetlen. Az Eurostat adatai alapján 2023-ban összesen több mint 380 milliárd tonnakilométernyi árut szállítottak vasúton az uniós tagállamokban. A vasúti árufuvarozáson belül az egyeskocsi-fuvarozás kifejezetten fontos szerepet játszik Európában, hiszen a teljes vasúti fuvarozás körülbelül 27 százaléka ebben a fuvarozási formában történt 2012-ben. Azonban a korábban már ismertetett számos előnye ellenére, a vasút jelenleg nem jelent versenyképes alternatívát a közúti fuvarozással szemben. Ennek következményeként több európai országhoz hasonlóan Magyarországon is felismerték azt, hogy a közútról vasútra történő modális váltás megvalósítása, valamint az uniós éghajlatpolitikai célok elérése érdekében a szektor közvetlen támogatása a leghatékonyabb. A szigorú uniós versenyszabályok miatt azonban állami támogatást csak az Európai Bizottság engedélye esetén lehet nyújtani az egyes tagállamokban. Ehhez kapcsolódóan Magyarországon egyeskocsi-fuvarozás támogatási rendszert vezettek be 2021-2025 között, amelynek keretében vissza nem térítendő támogatás formájában biztosítanak forrást az egyeskocsi-fuvarozásban részt vevő vasúti árufuvarozó társaságoknak. Ez az intézkedés azért is fontos, mert a vasúton szállított árumennyiség közel egyötöde, azaz közel 10 millió tonna áru fuvarozása történik Magyarországon egyeskocsi-teherfuvarozás keretében. A szakdolgozatban a magyarországi támogatási rendszer mellett az Ausztriában és Németországban bevezetett támogatási rendszereket ismertetem, majd meghatározott tényezők, ismérvek szerint hasonlítom össze. Az összehasonlítás célja, hogy ezek alapján következtetéseket lehessen levonni arra vonatkozóan, hogy a következő támogatási időszakban milyen rendszer kialakítása lenne célszerű, szükséges lehet-e egy olyan átdolgozott támogatási rendszer elfogadása, bevezetése, amely esetleg hatékonyabban alkalmazható lenne a hazai egyeskocsi-fuvarozási piacon. | |
| 695 | |a állami támogatás(ok) | ||
| 695 | |a egyeskocsi-fuvarozás | ||
| 695 | |a vasút | ||
| 695 | |a vasúti fuvarozás | ||
| 695 | |a vasúti közlekedés | ||
| 700 | 1 | |a Farkas Bálint |e ths | |
| 700 | 1 | |a Korsós-Schlesser Ferenc |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58067/1/szakdolgozat_Czendrei%20Judit_UVRMMY.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58067/2/K%C3%BCls%C5%91_konzulensi_b%C3%ADr%C3%A1lat_Farkas_B%C3%A1lint.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58067/3/20250602102827716.pdf |z Dokumentum-elérés |