Munkavállalói tapasztalatok egy vállalatfelvásárlás során

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fehér Zoltán József
További közreműködők: Faragóné Lepp Katalin
Hajdu Ákos
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:adaptáció
elkötelezettség
felvásárlás(ok)
motiváció
változásmenedzsment
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58154
Leíró adatok
Kivonat:Dolgozatom célja az volt, hogy feltárjam, milyen hatással van egy vállalatfelvásárlás során bekövetkező szervezeti változás az alkalmazottak elkötelezettségére, motivációjára, valamint a változásokhoz való alkalmazkodásukra és az esetleges ellenállásukra. A téma aktualitását az adja, hogy a globális üzleti környezetben egyre gyakoribbá válnak a szervezeti átalakulások, amelyek során az emberi tényezők kezelése kulcsszerepet játszik a folyamat sikerében.A dolgozat első részében bemutattam a szervezeti változások elméleti alapjait, azok kiváltó okait és típusait, majd a változásmenedzsment legfontosabb modelljeit – többek között Lewin és Kotter megközelítéseit. Az alkalmazotti szempontokat az elkötelezettségi és motivációs elméleteken keresztül vizsgáltam, kitérve az ötfaktoros modellre, a Maslow- és Herzberg-féle megközelítésekre, valamint az adaptáció és az ellenállás pszichológiai hátterére, köztük a Kübler-Ross modellre.A kvalitatív kutatás során egy valós vállalatfelvásárlás példáján keresztül, mélyinterjúk segítségével vizsgáltam a dolgozók tapasztalatait. Az eredmények alapján elmondható, hogy a változásokkal kapcsolatos ellenállás leggyakrabban az információhiányból, a kontrollvesztés érzéséből és a jövő bizonytalanságából ered, míg a sikeres adaptációt olyan tényezők támogatják, mint a világos jövőkép, a bevonás lehetősége, és a támogató vezetői hozzáállás. Fontos megállapítás, hogy az érzelmi biztonság és a megbecsültség érzése alapvető szerepet játszik abban, hogy a dolgozók képesek-e elfogadni és aktívan támogatni a szervezeti átalakulást.A dolgozat alapján levonható következtetés, hogy a szervezeti változások sikerének egyik legfontosabb tényezője a dolgozókhoz való viszonyulás. A munkavállalók reakcióinak megértése, támogatása és bevonása nemcsak a változás zökkenőmentes végrehajtását segíti elő, hanem hosszú távon hozzájárul a szervezet stabilitásához és versenyképességéhez is. A kutatás rávilágított arra, hogy a változások nem kizárólag strukturális vagy gazdasági kérdések, hanem olyan folyamatok, amelyekben az emberi tényezők tudatos kezelése elengedhetetlen.