A FinTech technológia hatása a lakossági és vállalati pénzügyekre, pénzügyi technológiai megoldások bemutatása

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Banka Gergő
További közreműködők: Dobák Dr. Dóra Éva
Szabó Tihamér
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:átutalás
bank
banki informatika
bankköltség
fintech
internet banking
magyar bankrendszer
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58222
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatom témája a FinTech technológiák lakossági és vállalati pénzügyekre gyakorolt hatásai, valamint egyes megoldások bemutatása. A digitalizáció és a pénzügyi szektor kulcsfontosságú szerepet játszanak mindennapjainkban, a gazdaság egészének működésében. A digitális pénzügyi technológiák amellett, hogy megkönnyítik napi teendőinket, teljesen átalakítják a hagyományos pénzügyi szolgáltatásokat és hatással vannak szokásainkra és a pénzzel való kapcsolatunkra. A FinTech, vagyis a pénzügyi technológia alapjaiban változtatja meg a banki szektor által nyújtott szolgáltatásokat. A hagyományos banki szolgáltatások mellett megjelentek új, digitális szolgáltatások, mint a mobilfizetés, a Buy Now Pay Later megoldások és a kriptovaluták. A technológia fejlődés lehetővé teszi továbbá a tranzakciók gyorsaságának növelését és a tranzakciók automatikus elemzését, valamint az AI-modelleknek köszönhetően a banki csalások megelőzése is hatékonyabbá válik. A szakdolgozatom célja, hogy átfogó képet nyújtson a FinTech szektor fejlődéséről, legfontosabb szereplőiről, valamint a digitális pénzügyi megoldások hatásáról a lakossági és vállalati ügyfelekre, különös tekintettel a magyarországi sajátosságokra. A szakdolgozat elején a téma aktualitását és a választott téma iránti személyes érdeklődésemet mutattam be. Ezt követően a FinTech fogalmának meghatározása, a szektor történetének és fejlődésének áttekintése, a legfontosabb FinTech szereplők bemutatása, valamint a FinTech szektor szabályozása következett. A dolgozatban bemutattam a FinTech megoldások lakossági és vállalati pénzügyekre gyakorolt hatásait is. A lakossági szegmens esetében a digitális bankolás mindennapi életben betöltött szerepét, valamint a technológia és a pénzügyi egészség kapcsolatát vizsgáltam. A vállalati szegmensben a FinTech szolgáltatók üzleti életben való megjelenését, a pénzforgalmi költségek csökkentését, valamint a könyvelés és számlázás támogatását vizsgáltam meg. A kutatásomban kérdőíves felmérést és mélyinterjúkat alkalmaztam. A kérdőíves felmérésben a FinTech szolgáltatások elfogadottságát, a digitális bankolás hatásait és a pénzügyi tudatosságot vizsgáltam a lakosság körében. A mélyinterjúk során a vállalati bankolási szokásokat, a FinTech megoldások használatát és a költségmegtakarítási lehetőségeket vizsgáltam. Összegzésként elmondható, hogy a FinTech szektor fejlődése érezhetően átalakítja a pénzügyi mindennapokat, legyen szó magánszemélyekről vagy vállalkozásokról. Magyarországon is egyre több innovatív megoldás jelenik meg, de ahhoz, hogy ezek széles körben, biztonságosan és gördülékenyen használhatók legyenek, további fejlesztésekre és a szabályozás finomhangolására van szükség.