Multigenerációs munkahelyek együttműködés javítása és konfliktuskezelés. Coaching stratégiák a generációs különbségek áthidalására

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fábián Noémi Kinga
További közreműködők: Bácsi Katalin
Vécsey Zsadány
Dokumentumtípus: Záródolgozat
Kulcsszavak:Baby Boomer
coaching
generáció
multigenerációs munkahely
X generáció
Y generáció
Z generáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58288

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58288
005 20250923130457.0
008 250923suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Fábián Noémi Kinga 
245 1 0 |a Multigenerációs munkahelyek  |b együttműködés javítása és konfliktuskezelés. Coaching stratégiák a generációs különbségek áthidalására  |c Fábián Noémi Kinga  |h [elektronikus dokumentum] 
516 |a Final_paper 
520 3 |a Napjaink munkaerőpiacának egyik legmeghatározóbb jelensége a multigenerációs munkahelyek elterjedése. A demográfiai változások, a nyugdíjkorhatár kitolódása és a gazdasági kényszerek eredményeként több generáció dolgozik együtt ugyanabban a szervezetben. Ez a sokszínűség kihívásokat és lehetőségeket is hordoz: eltérő értékrendek, kommunikációs stílusok, motivációs tényezők és technológiai attitűdök találkoznak, ami olykor konfliktusokat, máskor pedig új szinergiákat eredményez. Dolgozatomban arra keresem a választ, hogy ezek a generációs különbségek milyen formában jelennek meg a munkahelyi környezetben, és hogyan lehet azokat tudatosan kezelni. Kiemelten foglalkozom azzal a kérdéssel, hogy a coaching, mint fejlesztési eszköz, milyen szerepet tölthet be a generációk közötti együttműködés javításában és a konfliktusok megelőzésében vagy feloldásában. A munkahelyi generációs sokféleség nemcsak korbeli eltérést jelent, hanem eltérő világlátásokat és szociális tapasztalatokat is. A Baby Boomer generáció például a lojalitás és a munkamorál fontosságát képviseli, míg az X generáció önállóságra és egyensúlyra törekszik. Az Y generáció a technológia természetes használójaként értékeli a rugalmasságot, míg a Z generáció már kifejezetten digitális bennszülöttként lépett a munkaerőpiacra, és nagyfokú szabadságra, gyors visszacsatolásra és értelmes munkára vágyik. Ez a diverzitás, ha nincs tudatosan kezelve, súrlódásokhoz, félreértésekhez, együttműködési nehézségekhez vezethet. Ugyanakkor, ha a különbözőségeket nem elválasztó tényezőként, hanem erőforrásként értelmezzük, akkor komoly versenyelőnyt jelenthet a szervezet számára. Ehhez azonban szükség van egy olyan befogadó szervezeti kultúrára, amely teret ad a párbeszédnek, a kölcsönös tanulásnak és az eltérő nézőpontok tiszteletben tartásának. Ebben a közegben válik különösen értékessé a coaching. A coaching folyamata során a munkavállalók – legyenek bármely generáció tagjai – mélyebb önismeretre tehetnek szert, megérthetik saját és mások működését, és fejleszthetik kommunikációs és együttműködési készségeiket. A coaching nemcsak egyéni fejlesztő eszköz, hanem a csoportos vagy team coaching formájában is rendkívül hatékony, hiszen lehetőséget ad a közös tanulásra és a generációk közötti kapcsolatok erősítésére. A vezetők esetében a coaching különösen kritikus jelentőségű lehet. Egy multigenerációs csapat irányítása rugalmasságot, érzelmi intelligenciát és az eltérő igényekhez való alkalmazkodás képességét követeli meg. Az egyéni vezetői coaching segíthet abban, hogy a vezetők tudatosabban kezeljék a generációs különbségeket, megtalálják a megfelelő motivációs eszközöket, és olyan kommunikációs stílust alakítsanak ki, amely minden korosztályhoz képes kapcsolódni. Az általam végzett kutatás és két coachingfolyamat tapasztalatai azt mutatják, hogy a coaching valódi hídként tud szolgálni a generációk között. Ahelyett, hogy a különbségek szakadékot képeznének, a coaching révén ezek áthidalhatóvá, sőt értékes erőforrássá válhatnak. Ez a szemlélet nemcsak a szervezeti hatékonyságot növeli, hanem hozzájárul egy egészségesebb, empatikusabb és befogadóbb munkahelyi kultúra kialakításához. Összességében tehát a generációs különbségek nem feltétlenül akadályt, hanem lehetőséget jelentenek. A coaching pedig egy olyan eszköz, amely segít ezt a lehetőséget valósággá formálni – a közös munka, a kölcsönös tisztelet és a fejlődés szolgálatában. 
695 |a Baby Boomer 
695 |a coaching 
695 |a generáció 
695 |a multigenerációs munkahely 
695 |a X generáció 
695 |a Y generáció 
695 |a Z generáció 
700 1 |a Bácsi Katalin  |e ths 
700 1 |a Vécsey Zsadány  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58288/1/F%C3%A1bi%C3%A1n_No%C3%A9miKinga_HPMJSI.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58288/2/SZTK_O_F%C3%A1bi%C3%A1n_No%C3%A9miKinga.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58288/3/F%C3%A1bi%C3%A1n_No%C3%A9mi_Kinga.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58288/4/szakdolgozat-biralat-es-javaslat-kulso-konzulens-vzs_20250505.PDF  |z Dokumentum-elérés