A mesterséges intelligencia integrációja az ERP rendszerekbe

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Balogh Enikő
További közreműködők: Gast Zoltán
Reicher Dr. Regina Zsuzsánna
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:AI-integráció
ERP rendszerek
Felhasználói elfogadás
mesterséges intelligencia
Microsoft Dynamics
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58308

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58308
005 20250923130518.0
008 250923suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Balogh Enikő 
245 1 2 |a A mesterséges intelligencia integrációja az ERP rendszerekbe  |c Balogh Enikő  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A dolgozat első felében bemutatásra kerültek az ERP rendszerek és a mesterséges intelligencia kialakulásának történeti és elméleti alapjai, valamint ezek főbb fogalmai. A szakirodalmi áttekintés célja az volt, hogy feltárja, milyen módon és milyen mértékben integrálódik a mesterséges intelligencia a különböző vállalatirányítási rendszerekbe. A feldolgozott források alapján látható, hogy az AI és ERP rendszerek együttes alkalmazása számos előnnyel járhat, többek között az automatizálás, a prediktív döntéstámogatás és a munkafolyamat-optimalizálás terén. A piacon többféle megvalósítás is megfigyelhető – ezek között kiemelt figyelmet kapott a Microsoft két rendszere, a Business Central (BC) és a Finance and Operations (FnO), amelyek a technológiai újítások terén élen járnak, és a primer kutatás fókuszát képzik. A dolgozat második felében saját primer kutatásom került bemutatásra, amely során két módszert alkalmaztam: egy kérdőíves felmérést a végfelhasználók körében, valamint két strukturált mélyinterjút ERP-tanácsadókkal és AI technológiákkal foglalkozó szakemberekkel. A kvantitatív kérdőív célja az volt, hogy feltérképezze a felhasználók AI-ba vetett bizalmát, ismereteit és információigényeit. Az elemzés során khi-négyzet próbát alkalmaztam a különböző változók (például életkor, információigény) közötti összefüggések vizsgálatára, azonban az eredmények alapján egyik esetben sem mutatkozott statisztikailag szignifikáns kapcsolat. Ez arra utal, hogy a bizalom és a felhasználói elvárások nem feltétlenül demográfiai jellemzők mentén alakulnak, hanem mélyebb, szervezeti és kommunikációs tényezők befolyásolják azokat. A kvalitatív kutatás két különböző Microsoft ERP rendszer – a BC és az FnO – tapasztalati hátterét vizsgálta interjúk formájában. Bár a két rendszer különböző célcsoportot és funkcionalitást képvisel, az interjúk alapján közös tanulság, hogy az AI integráció technológiai szinten előremutató, de a végfelhasználók számára sok esetben „láthatatlan” marad. Az interjúalanyok kiemelték, hogy az oktatás és a funkciók megfelelő kommunikációja hiányos, ezért sok felhasználó nincs tisztában az AI nyújtotta lehetőségekkel, vagy nem bízik azokban. Bár nehéz összehasonlítani két eltérő ERP rendszer tapasztalatait, a kutatás összesített eredményei alapján néhány közös következtetés levonható: a technológiai fejlesztések önmagukban nem elegendőek, ha a felhasználók nem kapják meg a megfelelő támogatást, tájékoztatást és képzést. Az AI akkor válik valódi értékteremtő tényezővé az ERP rendszerekben, ha az implementáció mellett a szervezeti kultúra és a felhasználói edukáció is fókuszt kap. Összegzésként elmondható, hogy a mesterséges intelligencia és az ERP rendszerek integrációja jelentős előrelépést jelenthet a vállalati hatékonyság és versenyképesség növelésében, ugyanakkor a technológiai fejlődés önmagában nem garantálja a sikeres alkalmazást. A szakirodalmi áttekintés és a primer kutatás eredményei is azt mutatják, hogy a felhasználói elfogadottság kulcstényezője a megfelelő információátadás, oktatás és bizalomépítés. A Microsoft ERP rendszereiben már jelen lévő AI-funkciók sokszor rejtve maradnak a végfelhasználók előtt, így a jövőbeli fejlesztéseknek és bevezetési stratégiáknak nemcsak technológiai, hanem kommunikációs és edukációs szempontból is fejlődniük kell. A dolgozat tehát rávilágít arra, hogy az AI integráció sikerének kulcsa az emberi tényezőben – a megértésben és az elfogadásban – rejlik, nem csupán a technikai megvalósításban. 
695 |a AI-integráció 
695 |a ERP rendszerek 
695 |a Felhasználói elfogadás 
695 |a mesterséges intelligencia 
695 |a Microsoft Dynamics 
700 1 |a Gast Zoltán  |e ths 
700 1 |a Reicher Dr. Regina Zsuzsánna  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58308/1/Balogh_Enik%C5%91_HG0YJQ.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58308/2/Balogh_Eniko_HG0YJQ_szakdolgozati-osszefoglalas_2025.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58308/3/BA_B_Balogh_Enik%C5%91_alairt.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58308/4/Balogh%20Enik%C5%91.pdf  |z Dokumentum-elérés