A Merkantil Bank Zrt. belső ellenőrzési rendjének komplex értékelése és továbbfejlesztési lehetőségei

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Jenei Zoltánné
További közreműködők: Bán Dr. Erika
Kőhidi Eszter
Dokumentumtípus: Záródolgozat
Kulcsszavak:bank
belső ellenőrzés
döntéstámogatás
ellenőrzés módszertana
ellenőrzési standardok
hatékonyság
kockázatcsökkentés
mesterséges intelligencia
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58347
Leíró adatok
Kivonat:A belső ellenőrzésnek alapvető szerepe van a kockázatok azonosításában és a lehetséges kezelési módok meghatározásában. A Merkantil Bank Zrt. esetében a Felügyelő Bizottság végzi a belső ellenőrzési szervezet irányítását, ami egyebek mellett az éves ellenőrzési terv, az éves beszámoló és az ellenőrzési jelentések elfogadását jelenti. A kétfős belső ellenőrzés működésének fő jellemzője a kötelezően elvégzendő vizsgálatok magas száma, ami a 2019 és 2024 között elérte a 70%-ot, a megvalósított vizsgálatok száma elérte, több esetben meg is haladta a tervezettet. Nem áll rendelkezésre azonban IT auditor, így az IT rendszerekkel, IT biztonsággal összefüggésben a belső ellenőrzés kockázatkezelési képessége nem teljeskörű. A SWOT-elemzés eredménye is az, hogy csak kis mértékben van lehetősége a belső ellenőrzésnek igazán kockázatalapú, a kritikus fontosságú területeket megfelelően lefedő ellenőrzési terv kialakítására, így kiemelten fontos, hogy a Bank vezetése tisztában legyen a kétfős belső ellenőrzés erősségeivel, gyengeségeivel, és megfelelő intézkedéseket tegyen a kockázatok minimalizálása érdekében. A belső ellenőrzés tevékenységének fejlesztése kapcsán a kockázatlapú megközelítés alkalmazásának szélesítését tekintem a leghasznosabbnak a Bank számára. Ez magában foglalja egyrészt a kockázatértékelések eredményeit és a kockázatmérséklő mechanizmusokat is tartalmazó folyamatmátrix megalkotását, másrészt egy teljes körű, a Bank valamennyi lehetséges auditálható területét, folyamatait, IT rendszereit megjelenítő audit univerzum kialakítását, harmadrész az IT auditok megerősítését. Ugyancsak fontos az innovációk alkalmazása és a digitalizáció, ami összefügg a mesterséges intelligencia használatával, illetve az OTP csoporton belüli szinergiák jobb kihasználásával. Emellett a belső ellenőrzési folyamatok digitalizálása kapcsán hatalmas lépést jelenthetne egy audit menedzsment szoftver bevezetése. A fejlesztés kapcsán a humánerőforrásra is gondolni kell. Ezzel kapcsolatban a Banki stratégiája alapján kialakítandó képzési stratégia és képzési koncepció határozhatja meg az irányokat. A jelenleg is igénybe vett szakmai képzések mellett a személyes készségek fejlesztése is kedvező lehet a hatékonyság növelése szempontjából, mint pl. kommunikációs készségek, tárgyalástechnika. Összességében a Merkantil Bank Zrt. belső ellenőrzésének szervezeti kiépítettsége, működésének rendszere megfelel a jogszabályi előírásoknak és a nemzetközi sztenderdeknek. Az éves tervek megvalósítását illetően a belső ellenőrzés hatékonyan működik. A továbbfejlesztési javaslatok – különösen a kockázatalapú megközelítés szélesítése, az IT audit képességek erősítése, valamint a csoportszintű szinergiák kihasználása – reális irányokat jelölnek ki a hatékonyság és eredményesség növelésére, amihez elengedhetetlen a jelenlegi humán és pénzügyi erőforrások bővítése.