Az e-kereskedelem innovatív formái Mobil- és közösségi médiás vásárlás magyar fogyasztói mintán

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fekete Béla Bence
További közreműködők: Eckert Bálint
Tóth Marcián
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:AR/VR technológiák kiskereskedelemben
elektronikus kereskedelem - online kereskedelem
fogyasztói bizalom
közösségi média kereskedelem
mobilkereskedelem
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58350

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58350
005 20250923130611.0
008 250923suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Fekete Béla Bence 
245 1 3 |a Az e-kereskedelem innovatív formái Mobil- és közösségi médiás vásárlás magyar fogyasztói mintán  |c Fekete Béla Bence  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A digitális technológiák rohamos fejlődése alapjaiban formálja át a az elektronikus kereskedelmi szektort, különös tekintettel a vásárlói szokásokra. Kutatásom a magyar fogyasztók online vásárlási szokásait és az új technológiai megoldások (közösségi média, mobilkereskedelem, AR/VR) elfogadottságát vizsgálta, feltárva a motiváló és gátló tényezőket.A kutatás online kérdőíves módszerrel zajlott 169 válaszadó részvételével. A minta nem reprezentatív a teljes magyar lakosságra nézve, azonban értékes betekintést nyújt a magasabban képzett, fiatalabb, városi fogyasztói szegmensek online vásárlási tendenciáiba.Eredményeink szerint a közösségi médián keresztül történő vásárlás nem mutat szignifikáns eltérést az életkor függvényében: a 35 év feletti korosztályban 50%, míg a 35 év alattiak körében 47% csak ritkán vásárol így. Ugyanakkor a közösségi médiát a válaszadók 91,1%-a használja termékekkel kapcsolatos információgyűjtésre, ami jelzi e platformok fontosságát a vásárlási döntéshozatal korai szakaszában.A mobileszközön vagy közösségi médián keresztül történő vásárlásnál a kényelem és praktikusság bizonyult a legfontosabb motiváló tényezőnek, nem a személyre szabott ajánlatok vagy a közösségi élmény. A vásárlás elutasításának fő oka a biztonság iránti aggodalom – a közösségi médián soha nem vásárlók 85%-a kifejezetten fontosnak tartja a biztonságos fizetési lehetőségeket.A termékvélemények iránti bizalom vizsgálatánál a fogyasztók leginkább a személyes kapcsolatokon alapuló (barátok, családtagok – 78%) és a szakmai forrásokból (szakértői tesztek – 70%) származó véleményekben bíznak. Az influencerek ajánlásaival szemben a válaszadók 64%-a bizalmatlan, ami fontos következményekkel jár a marketingkommunikációs stratégiákra nézve.Az új kereskedelmi formátumok kapcsán a magyar fogyasztók többsége még csak ismerkedik ezekkel a megoldásokkal. A válaszadók több mint fele most hallott először a live shopping koncepciójáról, és mindössze 1,8% vásárolt már így. Az AR/VR technológiák esetében: bár a válaszadók 51,5%-a nyitott a kipróbálásukra, csak 20,7% használta már ezeket a vásárlási folyamat során. Az elterjedés fő akadályai az ismerethiány (39,6%), a technológia konkrét hasznának fel nem ismerése (20%), valamint a nyelvi és lokalizációs korlátok (18,9%).Figyelemreméltó, hogy a válaszadók 55%-a továbbra is fontosnak tartja a termék fizikai megtapasztalását vásárlás előtt, és csak 12,4% gondolja, hogy az AR/VR technológiák hasonló élményt nyújthatnának. Ez arra utal, hogy az új technológiák kiegészítő szerepet tölthetnek be, de egyelőre nem helyettesítik a fizikai terméktapasztalatot.A magyar e-kereskedelem nemzetközi versenyképességét a válaszadók többsége (61%) negatívan ítéli meg, ugyanakkor erős támogatást mutat a technológiai fejlesztések mellett (72,2%). Ez jelzi, hogy a fogyasztók felismerik a fejlesztések szükségességét, de észlelik a jelenlegi lemaradást is.Következtetések: (1) a bizalom és biztonság továbbra is kulcsfontosságú az online vásárlás során, (2) a közösségi média és mobileszközök elsődleges szerepe az információgyűjtés és termékfelfedezés, (3) az új technológiák elfogadását jelentősen befolyásolja az ismerethiány és a konkrét előnyök demonstrálásának hiánya, (4) a magyar fogyasztók nyitottak az innovációra, de csak akkor fogadják el az új megoldásokat, ha valódi értéket teremtenek számukra.Gyakorlati következtetésként a kereskedőknek érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a biztonság és használhatóság kommunikálására, valamint a valódi fogyasztói problémákra összpontosítaniuk az új technológiák bevezetésekor. Az edukáció, lokalizáció és a konkrét előnyök bemutatása kulcsfontosságú a sikeres adaptációhoz.Jövőbeli kutatási irányként érdemes lenne mélyebben vizsgálni a bizalom kialakulásának mechanizmusait az online kereskedelemben, valamint iparágspecifikusan elemezni az új technológiák alkalmazhatóságát és elfogadottságát. 
695 |a AR/VR technológiák kiskereskedelemben 
695 |a elektronikus kereskedelem - online kereskedelem 
695 |a fogyasztói bizalom 
695 |a közösségi média kereskedelem 
695 |a mobilkereskedelem 
700 1 |a Eckert Bálint  |e ths 
700 1 |a Tóth Marcián  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58350/1/Fekete_Be%CC%81la_Bence_LW3KBG.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58350/2/BA_O_Fekete_B%C3%A9la_Bence.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58350/3/Fekete%20B%C3%A9la%20Bence.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58350/4/Fekete%20Bela%20Bence%20szakdolgozat%20biralat.pdf  |z Dokumentum-elérés