A BMW Manufacturing Hungary Kft. vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmezőségi helyzetének értékelése
Saved in:
| Main Author: | |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Format: | Final Paper |
| Kulcsszavak: | autóipar elemzés(ek) jövedelmezőségi helyzet pénzügyi helyzet vagyoni helyzet |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/58399 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg58399 | ||
| 005 | 20250923130707.0 | ||
| 008 | 250923suuuu hu o 000 hun d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a hu | ||
| 100 | 1 | |a Antal Dávid | |
| 245 | 1 | 2 | |a A BMW Manufacturing Hungary Kft. vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmezőségi helyzetének értékelése |c Antal Dávid |h [elektronikus dokumentum] |
| 516 | |a Final_paper | ||
| 520 | 3 | |a A BMW Manufacturing Hungary Kft. pénzügyi helyzete 2021 és 2023 között a beruházási időszak sajátosságait tükrözi, mivel a társaság ekkor még az üzemépítés és a szériagyártás előkészítésének fázisában volt. Ennek megfelelően a vállalat vagyoni szerkezete is a hosszú távú fejlesztések irányába tolódott el: az eszközök több mint 84%-át minden évben befektetett eszközök tették ki, jellemzően gyártóberendezések, technológiai eszközök és épületek formájában. A forgóeszközök aránya 2023-ban nőtt meg látványosan, mivel a próbagyártáshoz szükséges anyagok beszerzése és az új munkavállalók belépése megnövelte a rövid távon felhasználható eszközök volumenét. A forrásoldalon a vállalat a beruházásokat túlnyomórészt külső forrásokból, elsősorban az anyavállalat által biztosított hitelekből finanszírozta. 2021-ben még viszonylag alacsony volt a pénzügyi kockázat, de 2022-re jelentősen megnőtt az idegen források aránya, ezzel együtt pedig a tőkefeszültség is. A helyzet 2023-ban részben javult, miután a BMW Österreich Holding GmbH tőkeemelést hajtott végre, amelynek eredményeként a saját tőke közel hétszeresére nőtt. Ugyanakkor a saját tőke aránya így is alacsony maradt, nagyjából 10%-on állt, ami még nem tekinthető stabil tőkeszerkezetnek. A hosszú lejáratú kötelezettségek aránya továbbra is jelentős volt, ami azt mutatja, hogy a vállalat egyelőre nem tudott önállóan gazdálkodni, hanem külső finanszírozásra szorult. A fizetőképesség tekintetében a hosszú távú kilátások vegyesek. A saját tőke és adósság aránya erősen ingadozott, 2022-ben különösen gyenge volt a vállalat tőkeszerkezete, és eszközei nem fedezték teljes mértékben a kötelezettségeket. Ez a helyzet 2023-ra javult ugyan, de még mindig nem ideális. A rövid távú likviditás azonban kedvező irányba változott: míg 2021-ben és 2022-ben a vállalat forgóeszközei nem fedezték a rövid lejáratú kötelezettségeket, 2023-ban a likviditási mutató végre 1 fölé emelkedett. Ez azt jelzi, hogy a társaság képes volt fedezni napi működési kiadásait. Ugyanakkor a készpénzállomány továbbra is alacsony maradt, vagyis a vállalkozás erősen támaszkodik a követelésekre és más forgóeszközökre, nem rendelkezik kellően stabil pénztartalékkal. A jövedelmezőség vizsgálatakor figyelembe kell venni, hogy a vállalat 2023-ban még nem értékesített piaci ügyfelek felé, az árbevétel kizárólag költség-átterhelés formájában realizálódott az anyavállalat irányába. Így a klasszikus jövedelmezőségi mutatók – mint a saját tőke arányos (ROE), eszközarányos (ROA) és befektetésarányos (ROI) megtérülés – mind negatív értékeket mutattak. A működés üzemi eredménye (EBIT) 2022-ben javult, 2023-ra viszont csökkent, bár pozitív maradt. Ez a tendencia arra utal, hogy a vállalat működése még nem tud önálló nyereséget termelni, ami a beruházási szakaszban természetes, de hosszabb távon kihívást jelenthet. A személyi jellegű ráfordítások – különösen a bérek – 2022-ről 2023-ra 740%-kal nőttek, amely a munkaerő-felvétel intenzív szakaszát tükrözi. Emellett az értékcsökkenési leírás is jelentősen emelkedett a gyártóeszközök aktiválása miatt. Összességében elmondható, hogy a BMW Manufacturing Hungary Kft. pénzügyi helyzete erősen tükrözi a kivitelezési fázis jellegzetességeit. A vállalat jelenlegi veszteséges működése és magas adósságállománya nem tekinthető szokatlannak ebben az iparágban és fázisban, de a jövőbeni fenntarthatóság és nyereségesség érdekében kulcsfontosságú lesz a tőkeszerkezet további javítása, az idegen források arányának csökkentése, valamint a termelés elindulását követő bevételek és profitabilitás alakulása. A következő évek beszámolói és mutatói adnak majd pontosabb képet a vállalat valós pénzügyi teljesítményéről. | |
| 695 | |a autóipar | ||
| 695 | |a elemzés(ek) | ||
| 695 | |a jövedelmezőségi helyzet | ||
| 695 | |a pénzügyi helyzet | ||
| 695 | |a vagyoni helyzet | ||
| 700 | 1 | |a Borzán Dr. Anita |e ths | |
| 700 | 1 | |a Macz-Badics Zsuzsa |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58399/1/Antal_D%C3%A1vid_Z60DY1.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58399/2/SZTK_O_Antal_D%C3%A1vid.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58399/3/Antal%20D%C3%A1vid%20.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58399/4/SZTK_B_Antal_DA%CC%83%C2%A1vid.pdf |z Dokumentum-elérés |