A Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatal központi illetményszámfejtésével; adók- és járulékok megfizetésével és bevallásával kapcsolatos teendők
Elmentve itt :
| Szerző: | |
|---|---|
| További közreműködők: | |
| Dokumentumtípus: | Projektmunka |
| Kulcsszavak: | adóbevallás adóbevallás(ok) bérszámfejtés illetményszámfejtés költségvetési szerv |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/58475 |
| Kivonat: | A Védelemgazdasági Hivatal a Honvédelmi Minisztérium háttérintézménye, amely a honvédelmi szektor működéséhez szükséges pénzügyi, gazdasági, logisztikai hátteret hivatott biztosítani. Sok más szakterüket mellett a számfejtési és bevallási tevékenységek is itt folynak a Központi Illetményszámfejtő és Rendszerüzemeltető Igazgatóságon, melynek felépítésével és működésével megismerkedhetünk a záródolgozat során.Az illetményszámfejtéssel, adók- és járulékok bevallásával és megfizetésével kapcsolatos feladatok központosítva kerülnek végrehajtásra az egész honvédelmi tárcát érintő személyi juttatások tekintetében.A személyi pénzbeli járandóságokkal kapcsolatos teendők a Honvédelmi Minisztérium Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszerében való – pénzügyi és személyügyi referensek általi – bizonylatrögzítésekkel kezdődnek és az adó- és járulékbevallások megfizetésével végződnek. Az illetményszámfejtés és az adó- és járulékbevallások – zárt rendszer lévén – szoros egységet alkotnak. Záródolgozatom fő célja, hogy bemutassam a rendszer sokoldalú működését és összefüggéseit és egymásra épülését a személyi pénzbeli járandóságok tekintetében.Mind a számfejtés, mind az adó- és járulékbevallás rendkívül sok speciális honvédelmi sajátossággal rendelkezik, tekintettel a különféle és egyedi foglalkoztatási jogviszonyokra. Ezek közül kiemelendő az önkéntes tartalékos katonai szolgálati jogviszony, amely mind bonyolult szabályozása, mind kettőssége miatt tovább árnyalja a személyi pénzbeli járandóságokkal kapcsolatos működési folyamatokat. További jogviszonyok a szerződéses és hivatásos katona, honvédelmi alkalmazott, kormánytisztviselő, munkavállaló, illetve a megbízási szerződéssel foglalkoztatott, melyek mind más-más jogszabály személyi hatálya alá esnek.A sokféle jogviszony okozta komplexitást tovább fokozza, hogy - civil cégekhez képest - hatalmas létszám pénzügyi és személyügyi adatkezelése zajlik itt, ugyanis a hivatásos és szerződéses, valamint civil állományon kívül itt történik még számos más személyi kör ellátása is, köztük olyanoké is, akik egyáltalán nem állnak a honvédelmi szervezetekkel foglalkoztatási jogviszonyba. Ezen személyeket úgynevezett egyéb jogviszonyosoknak nevezzük, mint a kiemelt sportolók, honvédelmi egészségkárosodottak, korhatár előtti ellátásba részesülők stb. Illetményszámfejtés- és adóbevallás szempontjából tehát több tízezer ember ellátásáról beszélünk.Arra is figyelemmel kell lennünk, hogy a civil szférához képest lényegesen több alkalommal zajlik számfejtés, például napi hóközi számfejtés, heti hóközi számejtés, heti társadalombiztosítási ellátások számfejtése és a hóvégi nagy számfejtés, amely az adó- ás járulékbevallást ésmegfizetést is több lépésre bontja. Első lépésként a hóközi tételek adója és járuléka kerül bevallásra, majd a hóvégi számfejtés során a teljes havi bevallásból a már bevallottak levonása után megkapjuk az utalandó különbözetet. Nem feledkezhetünk meg azonban az önellenőrzésekről sem, amelyek szintén honvédelmi sajátosságokból kifolyólag és a nagy létszám miatt tömegesen előfordul.Az esetleges adó- és járulékbevallási hibák kijavítása a zárt működésű, számfejtés alapú rendszer miatt csakis kizárólag a HM KGIR-ban történő alapadat módosítással történhet, kézzel történő korrekcióra lehetőség nincsen.Az összefüggések vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a központosítás hatékony, átlátható, egységes keretbe foglalja a honvédelmi tárca személyi juttatásaival kapcsolatos folyamatokat, ám ennek működéséhez összetett informatikai háttérre és képzett szakmai rétegre van szükség, Különös hangsúlyt kell fektetni a szakterületek közötti kommunikációra. Elengedhetetlen emellett hatékony ellenőrzési stratégiák kidolgozása, amelyet minden fázisban végre kell hajtani azért, hogy a költségvetési szerv adatszolgáltatása a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé a legpontosabban történhessen. |
|---|