Pénzügyi tudatosság a fiatalok körében.
Elmentve itt :
| Szerző: | |
|---|---|
| További közreműködők: | |
| Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
| Kulcsszavak: | befektetés előtakarékosság hitel költség pénzügy |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/58501 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg58501 | ||
| 005 | 20250923130909.0 | ||
| 008 | 250923suuuu hu om 000 hun d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a hu | ||
| 100 | 1 | |a Budai Gvendolin | |
| 245 | 1 | 0 | |a Pénzügyi tudatosság a fiatalok körében. |c Budai Gvendolin |h [elektronikus dokumentum] |
| 520 | 3 | |a Szakdolgozatomban a fiatal felnőttek, konkrétan a 18 és 30 év közötti korosztály pénzügyi tudatosságát, viselkedését és szokásait vizsgáltam. A téma választását az indokolta, hogy ebben az életkorban számos meghatározó pénzügyi döntést kell meghozni például a munkába állás, önálló háztartás fenntartása, miközben a pénzügyi ismeretek sok esetben hiányosak vagy nem rendszerezettek. A kutatás célja az volt, hogy feltárjam, milyen tényezők befolyásolják a fiatalok pénzügyi tudatosságát és milyen összefüggések figyelhetők meg az ismeretek, attitűdök és a tényleges pénzügyi viselkedés között. A dolgozat első részében részletesen bemutattam a pénzügyi tudatosság fogalmát, annak főbb elemeit. Fontosnak tartottam kiemelni az olyan viselkedési jellemzőket, mint az impulzivitás, az önkontroll szintje, a hosszú távú tervezési hajlandóság, illetve a pénzügyi célorientáltság, mivel ezek kulcsszerepet játszanak abban, hogy egy fiatal mennyire tudatosan kezeli pénzügyeit. A szakirodalmi háttérben bemutattam továbbá a pénzügyi oktatás hazai helyzetét, a családi háttér és a szülői minta hatását, valamint a digitális pénzügyi eszközök például mobilbank, fintech alkalmazások szerepét a pénzügyi szokások formálódásában. Empirikus kutatásom során egy saját készítésű online kérdőívet használtam, amelyet 18–30 év közötti fiatal felnőttek töltöttek ki. A kérdőív több szempontot vizsgált, többek között a megtakarítási hajlandóságot, a költési szokásokat, a rövid és hosszú távú pénzügyi tervek meglétét, valamint a digitális pénzügyi megoldások használatát. A kérdőív célja az volt, hogy a pénzügyi ismeretek és attitűdök mellett rálátást nyújtson arra is, hogyan viselkednek valójában a fiatalok pénzügyi helyzetekben, illetve mennyire tudatosan hozzák meg pénzügyi döntéseiket. Az eredmények kiértékelése alapján megállapítható, hogy bár sok fiatal érdeklődik a pénzügyek iránt, a tudásuk gyakran felszínes, és a viselkedésükben gyakori az impulzív döntéshozatal, különösen a fogyasztás és megtakarítás területén. A pénzügyi tudatosság szintjét jelentős mértékben befolyásolja a családi háttér, az iskolai pénzügyi oktatásban való részvétel, illetve az, hogy milyen korán kezdett el valaki önállóan gazdálkodni a saját jövedelmével. A digitális eszközök használata általában magas, azonban ezek tudatos alkalmazása például költségkövetés vagy megtakarítási célok beállítása már kevésbé jellemző. Összességében megállapítható, hogy a fiatalok pénzügyi tudatossága fejlesztésre szorul, ugyanakkor nyitottság és érdeklődés mutatkozik bennük a téma iránt. A kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy a pénzügyi edukáció hatékony eszköz lehet a pénzügyi szokások formálásában, különösen akkor, ha az a fiatalok életkori sajátosságaihoz, érdeklődési köréhez és digitális eszközhasználatához igazodik. Dolgozatommal szerettem volna hozzájárulni ahhoz, hogy jobban megértsük a fiatalok pénzügyi viselkedését és elősegítsük a tudatos, megalapozott pénzügyi döntéshozatal elterjedését ebben a generációban. | |
| 695 | |a befektetés | ||
| 695 | |a előtakarékosság | ||
| 695 | |a hitel | ||
| 695 | |a költség | ||
| 695 | |a pénzügy | ||
| 700 | 1 | |a Csorba Botond László |e ths | |
| 700 | 1 | |a Hegedűs Dr. Szilárd |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58501/1/dolgozat.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58501/2/%C3%B6sszefoglal%C3%A1s.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58501/3/Budai_Gvendolin_b%C3%ADr%C3%A1lat.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58501/4/Budai%20Gvendolin.pdf |z Dokumentum-elérés |