Fogyasztói magatartás vizsgálat a gyógynövények és gyógyszeripari készítmények tekintetében

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Zoltai András Bence
További közreműködők: Pászk Norbert
Pólya Dr. Éva
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:alternaív gyógyászat
fogyasztói csoportok
fogyasztói magatartás
gyógynövények
gyógyszerfogyasztás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58602
Leíró adatok
Kivonat:Témaválasztás indoklása:Habár növényekkel való gyógyítás már többezer éves múltra tekint vissza az emberiség történetében és a farmakológiai készítmények viszonylag újkeletűnek számítanak, a modern orvostudomány leginkább a mesterséges hatóanyagokkal rendelkező gyógyszereket részesíti előnyben. Mindez a tudomány fejlődésével és a gyógynövényekbe fektetett hit elvesztésével alakult ki. Ennek ellenére egyre több kutatásból derül ki, hogy a gyógynövények igenis hatásosak és számos betegségben tudnak segíteni az embereken, továbbá az egészség trend hatására egyre inkább kezdenek ismét előtérbe kerülni a gyógynövény alapú kapszulák és étrendkiegészítők, és gyógyászati célból forgalmazott teák és illóolajok is. Így érdemes megvizsgálni a fogyasztók döntéseit, hogy a két gyógyászati típus közül mik azok a tényezők, amelyek hatására egyes készítményeket inkább előnyben részesítenek. Személyes érintettség szempontjából azért vizsgáltam ezt a témakört, mert alapképzésemnek köszönhetően rendelkezem egészségügyi háttérrel, továbbá úgy gondolom, hogy gazdasági/marketing szempontból is érdemes kutatást készíteni az adott témáról.Célkitűzések:Cél a gyógyszerek és gyógynövény készítmények fogyasztásának elemzése a nők körében a generációs különbségek és demográfiai adatok tekintetében, illetve annak vizsgálata, hogy mikor, miért, és milyen egészségügyi állapotban melyik típusú gyógyászati termékeket részesítik előnyben. Célkitűzés továbbá a fogyasztók gyógyszerekbe és gyógynövényekbe vetett bizalmának és hitének vizsgálata.Anyag és módszerek:A kutatás résztvevői X, Y és Z generációba tartozó 154 női kérdőívkitöltő, illetve külön 9 fő nő interjú alany szintén X, Y és Z generációból. Kutatásom anyaggyűjtéséhez primer kutatási eljárásokat alkalmaztam kvantitatív és kvalitatív módszerekkel, amely egy online kérdőívből és körülbelül 20 perces mélyinterjúkból állt. A beérkezett információkból pedig kiértékeltem a kutatási kérdéseimet/hipotéziseimet statisztikai módszerek segítségével is.Eredmények:Az eredményekből fény derült nem csak a kérdőív, hanem az interjúkban részt vevők demográfiai adataira, a gyógynövényeket és gyógyszereket fogyasztók arányára a generációkon belül, illetve, hogy milyen gyógyszereket és gyógynövényeket ismernek és miért, mikor, milyen gyakran, minek a hatására és milyen motivációból szednek, továbbá azokat milyen gyakran és hol vásárolják meg. Az interjúk során nagyobb betekintést nyertem a miértekbe, illetve megismertem a gondolataikat, asszociációikat, véleményüket és tapasztalataikat is a két gyógyászati típussal kapcsolatban.