A nemek közötti kommunikáció ábrázolása a médiában Sztereotípiák és valóság

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jani Anna Lujza
Other Authors: Kaposi Dr. Ildikó
Veress Krisztina
Format: Thesis
Kulcsszavak:gender
kommunikáció
média
nemi különbségek
nemi szerepek
reklám
sztereotípia
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/59017
Description
Abstract:A dolgozat középpontjában a nemek közötti kommunikáció és annak médiabeli ábrázolása áll, különös figyelemmel a társadalmi nem (gender) és a biológiai nem közötti különbségek megjelenítésére. A munka célja annak feltárása, hogy a média milyen szerepet játszik a genderkommunikáció társadalmi értelmezésében, illetve hogyan változott az elmúlt évtizedek során a média véleménye és ábrázolásmódja e kérdéskört illetően. A dolgozat első része a gender fogalmi hátterét mutatja be, különös hangsúlyt helyezve arra, hogy a nemi szerepek nem pusztán biológiai adottságokon, hanem társadalmi és kulturális konstrukciókon alapulnak. Ezt követően a férfiak és nők közötti kommunikációs különbségek elemzése következik, Jennifer Coates és más szociolingvisztikai kutatók munkái alapján. A beszédstílusok, a kommunikációs dominancia, a beszédtér kisajátítása, valamint a csend és nem együttműködés jelenségeinek vizsgálata rávilágít arra, hogy a nyelv és a kommunikáció milyen mértékben tükrözi és fenntartja a társadalmi nemi egyenlőtlenségeket. A dolgozat második részében a média nemábrázolási gyakorlatai kerülnek elemzésre, különös tekintettel a reklámokra, magazinokra és televíziós tartalmakra. A szerző megvizsgálja, hogyan jelentek meg a nemekhez kapcsolódó sztereotípiák a múltban, és milyen irányban változtak ezek az ábrázolások napjainkra. A kortárs médiaelemzések alapján arra a következtetésre jut, hogy bár érzékelhető a fejlődés a nemi szerepek sokszínűbb és árnyaltabb bemutatása felé, a hagyományos sztereotípiák még mindig erőteljesen jelen vannak. A dolgozat végkövetkeztetése, hogy a média jelentős befolyással bír a nemi szerepekről kialakuló társadalmi tudás alakításában. A nemek közötti kommunikáció és annak médiareprezentációja nem csupán a meglévő normákat tükrözi, hanem aktívan részt vesz azok formálásában is. Ennek megértése alapvető fontosságú a társadalmi nemek közötti egyenlőség előmozdításához.