A nemzetköziesedési elméletek empirikus vetületei - Egy magyar vegyipari vállalat nemzetköziesedési esettanulmánya

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Szeleczki Mihály Dániel
Other Authors: Antalóczy Dr. Katalin Júlia
Tölgyessy Dr. Péterné Sass Magdolna Ildikó
Format: Thesis
Kulcsszavak:export
fdi
Florin Vegyipari és Kereskedelmi Zrt.
külföldi közvetlentőke-befektetés
multinacionális vállalatok
nemzetközi vállalatok
nemzetköziesedés
OLI-paradigma
Uppsala-modell
vegyipar
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/59051
Description
Abstract:A világgazdaság globalizációja és a multinacionális vállalatok fokozódó térnyerése a huszadik század második felének legmeghatározóbb jelensége mely jelentős mértékben átalakította a nemzetközi piaci környezet viszonyrendszerét. A nemzetgazdaságok nyitása; az áru, a munkaerő és a tőke szabad(abb) áramlása; az országhatárokon és kontinenseken átívelő termelési hálózatok, az értékláncok (GVC) kialakulása épp úgy említést érdemel, mint a vállalatok növekvő kötelezettségvállalási hajlandósága a nemzetközi színtéren. A multinacionális vállalatok, mint nemzeti határokat átszelő entitások a nemzetgazdaság biztonságot adó keretein túlmutató tevékenységük által kapcsolódnak be a nemzetközi gazdasági folyamatok komplex rendszerébe, a fogyasztói társadalom elvárásainak hatékonyabb kielégítése és a vállalati célkitűzések eredményes megvalósítása érdekében. Külpiaci megjelenésük folyamatát a nemzetköziesedés szakirodalma dolgozza fel számos elmélet és modell formájában. Erre a változatosságra építi e szakdolgozat egy magyar vegyipari vállalat nemzetköziesedésének esettanulmányát mely nem csupán a szakirodalom empirikus vetületeire mutat rá, de kiemeli azokat a tényezőket és hatásokat melyek alapjaiban véve determinálják a külpiaci nyitás sikereit és tanulságait. A szegedi székhelyű Florin Vegyipari és Kereskedelmi Zrt. nemzetköziesedésének folyamatát feltáró vizsgálat rámutat a nemzetköziesedés szakirodalmának gyakorlati megvalósulása során tapasztalt vállalati sajátoságokra és minden olyan tényezőre, amely hatással volt a külpiaci megjelenés folyamatára. A vállalat ügyvezetőjével folytatott mélyinterjú sorozat, a vállalati dokumentumok és statisztikák lehetővé teszik a nemzetközi terjeszkedés mögötti vállalati megfontolások, motivációk és célkitűzések feltárását, a Florin Zrt. nemzetköziesedési szakaszainak meghatározását.