Impulzusvásárlás a fast fashion világában Az érzelmek szerepe az online divatkereskedelemben

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Szabó Anna
Other Authors: Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet
Format: Project work
Kulcsszavak:digitális marketing
divatkereskedelem
döntéshozatal
fast fashion
fogyasztói magatartás
impulzusvásárlás
személyre szabott hirdetések
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/59192

MARC

LEADER 00000nnm a2200000 i 4500
001 dolg59192
005 20251027143123.0
008 251027suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Szabó Anna 
245 1 0 |a Impulzusvásárlás a fast fashion világában  |b Az érzelmek szerepe az online divatkereskedelemben  |c Szabó Anna  |h [elektronikus dokumentum] 
516 |a Project_work 
520 3 |a A digitális világ térhódításával párhuzamosan az online vásárlás is a mindennapok részévé vált, különösen a divatiparban, ahol a gyorsan változó kínálat és az erőteljes vizuális kommunikáció új vásárlói szokásokat formált. A dolgozat központi témája az impulzusvásárlás vizsgálata az online divatkereskedelem kontextusában, különös tekintettel az érzelmi tényezőkre, valamint a közösségi média és algoritmikus marketing befolyásoló szerepére. A kutatás célja annak feltárása, hogy a vásárlók impulzív döntéseit milyen pszichológiai és érzelmi hatások vezérlik, és hogy ezek milyen mértékben befolyásolják a vásárlási élményt, illetve az utólagos elégedettséget. A szakdolgozat elméleti keretét a fogyasztói magatartás és döntéshozatal pszichológiai megközelítése adja, amely szerint a vásárlási döntések gyakran nem tudatos, racionális mérlegelés eredményei, hanem érzelmi reakciók által vezérelt válaszok. Az impulzusvásárlás jellemzői közé tartozik a gyorsaság, a tervezetlenség, valamint az azonnali örömszerzés igénye. A vizsgálat bemutatja, hogy a közösségi média – különösen az Instagram, TikTok és Facebook – platformjai, valamint az influenszer marketing milyen jelentős hatást gyakorolnak a fogyasztókra azáltal, hogy személyre szabott, gyakran érzelmekre ható tartalmakkal ösztönzik a vásárlásokat. A kutatás kvantitatív módszertanon alapul, amely során strukturált online kérdőívet használtam, 106 fő válaszai alapján. A kérdőívben demográfiai kérdések mellett a vásárlási szokásokat, az érzelmi állapotokat, valamint az online marketing hatásait vizsgáltam. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy az impulzusvásárlás gyakori jelenség, különösen akkor, ha a vásárlót olyan érzelmek érik, mint az unalom, a stressz vagy az öröm. Kiemelkedően fontos szerepet játszik a „FOMO” (Fear of Missing Out) jelenség is, amely sürgető érzést kelt a vásárlóban, hogy ne maradjon le egy kedvezményes ajánlatról vagy egy trendi termékről. A válaszadók körében vegyes megítélés övezi az impulzusvásárlást: egy részük pozitív élményként értékeli azt, különösen, ha kontroll alatt tudja tartani vásárlásait és azokat tudatosan újragondolja. Ugyanakkor jelentős arányban jelenik meg a megbánás, a lelkiismeret-furdalás és a pénzügyi következmények felismerése is. Ez rávilágít arra, hogy bár az impulzusvásárlás pillanatnyi örömet okozhat, hosszabb távon gyakran nem kielégítő, és akár frusztrációhoz is vezethet. A kutatás azt is feltárja, hogy az impulzusvásárlás pszichológiai gyökerei mélyebbek, mint a vásárlók gondolnák: az érzelmi állapotok, az önkontroll mértéke, valamint a környezeti és társadalmi tényezők egyaránt meghatározóak. A dolgozat egyik fontos társadalmi hozadéka, hogy felhívja a figyelmet a tudatos fogyasztói magatartás szükségességére, különösen a digitális korszakban. A marketingkommunikációs stratégiák etikusabbá tételére és a digitális médiahasználat tudatosságának növelésére tett javaslatok segíthetik a fogyasztókat abban, hogy ellenálljanak a manipuláló hatásoknak, és hosszú távon fenntarthatóbb vásárlási döntéseket hozzanak. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak a fenntartható fogyasztás előmozdításához, valamint a közösségi média tudatosabb használatához is, különösen a fiatalabb generációk körében. Összességében a dolgozat átfogó képet nyújt az impulzusvásárlás érzelmi és társadalmi dimenzióiról, valamint értékes empirikus alapot biztosít a további kutatások és gyakorlati megoldások kidolgozásához, melyek célja a tudatos fogyasztói döntéshozatal erősítése az online vásárlás világában. 
695 |a digitális marketing 
695 |a divatkereskedelem 
695 |a döntéshozatal 
695 |a fast fashion 
695 |a fogyasztói magatartás 
695 |a impulzusvásárlás 
695 |a személyre szabott hirdetések 
700 1 |a Zarándné Dr. Vámosi Kornélia Erzsébet  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59192/1/Z%C3%A1r%C3%B3dolgozat.Szab%C3%B3.Anna..pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59192/2/Szab%C3%B3%20Anna_biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes.pdf  |z Dokumentum-elérés