Impulzív vásárlás a felgyorsult fogyasztói társadalomban

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tóth Noémi Brigitta
Other Authors: Mezőné Dr. Oravecz Titanilla Éva
Format: Project work
Kulcsszavak:elektronikus vásárlás - online vásárlás
fogyasztói magatartás
vásárlás
X generáció
Y generáció
Z generáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/59194

MARC

LEADER 00000nnm a2200000 i 4500
001 dolg59194
005 20251027143125.0
008 251027suuuu hu o 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Tóth Noémi Brigitta 
245 1 0 |a Impulzív vásárlás a felgyorsult fogyasztói társadalomban  |c Tóth Noémi Brigitta  |h [elektronikus dokumentum] 
516 |a Project_work 
520 3 |a Szakdolgozatom témája az impulzív vásárlás feltérképezése a fogyasztói magatartás szempontjából. A kutatás célja az volt, hogy feltérképezze, milyen körülmények között és milyen kategóriákban tapasztalható az impulzív vásárlás, valamint hogy milyen különbségek figyelhetők meg az egyes generációk (Z, Y és Baby Boomer) között, illetve hogyan hat a vásárlási tér (fizikai vagy online) az impulzív döntések kiválasztására. A témaválasztás időszerűségét az indokolja, hogy a digitális környezet és a fogyasztói szokások gyors változása jelentős hatással van a vásárlási viselkedésre. A dolgozat elméleti hátterében bemutatjuk az impulzív vásárlás fogalmát, pszichológiai alapjait és motivációit. Részletesen kitértem a belső (pl. érzelmi állapot, önjuttatás) és külső (pl. akciók, marketinghatások, vizuális ingerek) tényezőkre, amelyek előidézhetik az impulzív döntéshozatalt. A szekunder kutatás során hazai és nemzetközi szakirodalmakra, valamint statisztikai adatokra támaszkodtam. A primer kutatásom két részből állt: kvantitatív módszerként online kérdőíves felmérést végeztem, 103 válaszadó vett részt, valamint kvalitatív módszerként három mélyinterjút készített különböző generációk képviselőivel. A kvantitatív adatokból kiderül, hogy a válaszadók túlnyomó többsége vásárolt már impulzívan, leggyakrabban ruházatot, kozmetikai cikkeket, élelmiszereket vagy háztartási gépeket. A válaszadók többsége fizikai üzletben hajlamosabb impulzívan vásárolni, amit a bolti környezet, az azonnali hozzáférhetőség és a vizuális ingerek indokolnak. Az online térben kevesebb impulzív vásárlás történik, de ott is megfigyelhető a közösségi média hatása, különösen a fiatalabb generációk esetében. A mélyinterjúk alapján elmondható, hogy a Z generáció esetében az érzelmek – például a szomorúság vagy stressz – gyakran kiváltó okként jelennek meg, míg az Y generációnál a külső vélemények hatása és az akciók dominálnak. A Baby Boomer generáció tagja kevesebb tervezés nélkül, inkább tudatosabban vásárol, és nem használ közösségi médiát. Közös pont azonban, hogy minden megkérdezett megbánta már az impulzív vásárlást, ami azt jelzi, hogy ezek a döntések gyakran nem kielégítőek hosszú távon. Összességében megállapítható, hogy az impulzív vásárlás jelentős társadami jelenség, amely számos tényezőt okoz. A generációk közötti különbségek, az érzelmi állapot, a marketinghatások és a vásárlási tér mindnek a döntési folyamathoz. Eredményeim alapján javasolt a fogyasztók tudatosságának növelése, valamint a kereskedők felelősségteljes marketingkommunikációja. 
695 |a elektronikus vásárlás - online vásárlás 
695 |a fogyasztói magatartás 
695 |a vásárlás 
695 |a X generáció 
695 |a Y generáció 
695 |a Z generáció 
700 1 |a Mezőné Dr. Oravecz Titanilla Éva  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59194/1/szakdolgozat%20IYIE2Q.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59194/2/494360222_1048238217165661_6332026478714527579_n.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59194/3/belso-biralat_TN.pdf  |z Dokumentum-elérés