A WEBÁRUHÁZAK FELHASZNÁLÓI FELÜLETÉNEK ÉS A HŰSÉGPROGRAMOK VÁSÁRLÁSRA GYAKOROLT HATÁSÁNAK ELEMZÉSE

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Vigh Alexandra
További közreműködők: Kozák Tamás
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:Webáruház, webshop
felhasználói felület
hűségprogram
konverzió
webshop választás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/7568
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatomban a webáruházak felhasználói felületének és a hűségprogramok vásárlási kedvre gyakorolt hatását elemeztem. A dolgozat első fő részében a téma aktualitását és a webáruházak jelentőségét vizsgáltam. Ehhez egy átfogó kutatás eredményeit ismertettem, hogy lássuk, igen fontos téma napjainkban a webáruházak térhódítása. A webshopok népszerűségét az állandó online jelenlét, a megváltozott életritmus is indokolja. Az online vásárlási szokásokkal kapcsolatos statisztikák segítségével kaptam egy átfogó képet az online vásárlással kapcsolatban. Ezt követően áttértem a webáruházak felhasználói felületével és a felhasználói élménnyel kapcsolatos tudnivalókra. Ebben a fejezetben a már korábban megszerzett ismereteimet összegeztem a felhasználói szempontból is jól használható weboldalakkal kapcsolatban. Mivel a webáruházak önmagukban is az értékesítés célját szolgálják, ezért ez a fejezet kiemelten fontos a témám szempontjából. A webshopok kialakításakor méltatlanul kevés figyelmet szentelnek az üzemeltetők arra, hogy a látogató komfortosan érezze magát. Sokan összetévesztik a szép webshopot a hatékony, értékesítést segítővel, pedig nem ugyanaz a kettő. Ezért is tartottam ezt a témát érdekesnek, hiszen alapvetésként kezeljük, hogy a szép, igényes webáruház egyenlő a sikeres webáruházzal. Pedig ahogy az a kutatásomból kiderül nem csak a külső számít. Az általános áttekintés után bemutattam azt a webáruházunkat, melynek fejlesztésében, kialakításában jelentősen közreműködtem. Mindenki elfogult a saját „gyermekével” szemben, de igyekeztem tárgyilagosan szemlélni a webáruházunkat és így bemutatni a mostani, jól működő oldalunkhoz vezető utat. Ebben a fejezetben tárgyalom az általunk alkalmazott hűségprogram eredményességét is és azt, hogyan befolyásolja esetünkben a visszatérő vásárlók számát. Mivel nálunk kevésbé eredményes, mint számítottunk rá, ezért ezt a témát választottam kutatásom egyik kérdésének. Szerettem volna megtudni, hogy a hűségprogramok népszerűek-e és ha igen, akkor milyen formában? Kutatásom során kvantitatív, önkitöltős, online kérdőívet alkalmaztam, melyet igyekeztem a vállalkozásunk által preferált célcsoporttal kitöltetni. Ennek alapját az évek alatt megszerzett és alkalmazott információk adták. Kíváncsi voltam arra, hogy ami elméleti síkon befolyásolja a látogatókat és vásárlásra ösztönzi őket, az a valóságban is működik-e vagy éppen másra érdemes a hangsúlyt fektetni akkor, amikor webáruházat üzemeltet egy vállalkozás. A válaszok értékelése során kiderült, hogy a felhasználói felületet, a gördülékeny vásárlást érintő felvetéseim helyesek voltak, hiszen a legfőbb szempontok között ezek szerepletek amikor a választást befolyásoló tényezőkre kérdeztem rá. Meglepő ez, hiszen a köztudatban legtöbben úgy vélekednek, hogy az alacsony ár tud egy vállalkozás legnagyobb előnye lenni a webáruházak világában. Ahogy azonban ez a luxus márkák népszerűségének kapcsán is kiderül, a webáruházak esetében sem ez lehet a legfőbb előny. Ebben a fejezetben kitértem a leginkább zavaró tényezőkre is, amit vásárlás során tapasztanak a megkérdezettek. Kérdőívem elemzése során kiderült tehát, hogy a webáruházak felülete, kialakítása, a vásárlás és regisztráció menete nagyban befolyásolja a megkérdezetteket abban, melyik áruházat válasszák. A vendégpénztás, tehát a regisztráció nélküli vásárlás kevésbé fontos tényező. A hűségprogramokra is kitértem, mivel az volt a prekoncepcióm eddigi ismereteim alapján, hogy a visszatérő vásárlók számát növelik és vásárlásra sarkalnak. A kutatás eredményei azonban erre rácáfoltak, hiszen a válaszadók többsége nem lelkesedik a hűségprogramokért és webáruház választásukat egyáltalán nem befolyásolják. Kutatási eredményeim alapján megvizsgáltam, mely területek szorulnak a gephaz.hu esetében fejlesztésre. Mivel a webshop kialakításakor igen nagy hangsúlyt fektettünk a felhasználóbarát felületre, ezért ezen a területen igen kevés módosításra van szükség. Ennek ellenére érdemes a vállalkozásnak elgondolkodnia az online bankkártyás fizetésimód bevezetésén. Az is feladatunk, hogy az egyszeri vásárlókból visszatérő vevők legyenek. Ezt leginkább a közösségi oldalakon való aktivitás növelésével és a remarketing alkalmazásával érhetjük el. A hűségprogram kérdését is megvizsgáltam. Mivel a program használata, kezelése nem jár anyagi ráfordítással, ezért végig gondoltam, hogyan lehetne fejleszteni. Javaslataim főleg a hűségprogram aktívabb kommunikálását érintették. A jövőben ezekre kell koncentrálnunk. Szakdolgozatom során összegeztem a már évek alatt önállóan megszerzett tudásomat. Ez a tudás egyetemi tanulmányaim során elsajátított marketing és kereskedelmi ismeretekkel kiegészülve alkothatott a szakdolgozatban teljes egészet, hiszen ezt a szemléletet kell ötvözni egy webáruház felépítése során a designnal.