A franchise rendszer hazai alkalmazása és a vállalati rugalmasság

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Török Tibor
Vajda Andrea
Format: Article
Published: Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály 2015
Series:Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok 2
Subjects:
Online Access:http://publikaciotar.uni-bge.hu/1204

MARC

LEADER 00000nab a2200000 i 4500
001 publ1204
005 20200828101708.0
008 200707s2015 hu o 000 zxx d
040 |a BGE Publikációtár Repozitórium  |b hun 
100 1 |a Török Tibor 
245 1 2 |a A franchise rendszer hazai alkalmazása és a vállalati rugalmasság  |c Török Tibor  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |a Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály  |c 2015 
300 |a 105-115 
490 0 |a Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok  |v 2 
520 3 |a tanulmány a nem teljes szerződéseken alapuló vállalti kapcsolatokat veti egybe a franchise ügylettel. A ma elfogadott szervezeti közgazdaságtan számára a nem teljes szerződések - az opportunista, morális kockázatot vállaló viselkedéssel és a reláció-specifikus beruházásokkal együtt, azért fontosak, mert segítséget nyújtanak a tulajdonlás, például a vállalati reáleszközök birtoklásának rendjét illetően. A vállalat és a szállítója - azaz két független vállalat - között fennálló kapcsolat, amely hosszú távú, nem teljes szerződésre épül, majd a vállalatot közvetlenül a hierarchikus irányítással kapcsolja össze. A nem teljes szerződéses keret azért is jelentős, mivel lehetővé teszi a részben váratlan és potenciálisan hasznos szervezeti tanulást, és alkalmat ad a hierarchikus irányítás folyamatának létrejöttére, ismeretek felhalmozására és kísérletezésre ad alkalmat. A másik oldal a franchise ügylet, amelynek keretében az átadó egy komplett rendszert enged át, meghatározott díj ellenében az átvevőnek, aki a vállalkozás alapötletén kívül az egész rendszer működtetési mechanizmusát, a marketingcsomagot, a védjegy és a márkanév használatát, a gyártási és a technológiai ismereteket készen kapja meg. A piacgazdaság kialakulásával, a verseny megjelenésével az egyes cégek sikere a piaci módszerek alkalmazásának hatékonyságán fog múlni. Ezek a piaci módszerek többek között: az egyenletesen magas minőségre való törekvés, a fogyasztó és igényeiknek tökéletes ismerete, az igények kielégítés hatékony és ötletes módszerei. A franchise rendszerben a technológiai transzferről van szó a franchise- átadó és franchise- átvevő között, amely figyelembe veszi a szerzői jogvédelmet, a technológia alkotói és forgalmazói érdekeket is, tehát a franchise – átadó vonatkozásában, amely természetesen szerződéses kapcsolat formájába működik. A transzfer költségek ebben a vonatkozásban olcsók, és ez a rendszer hatékonyságát elősegíti ugyanakkor a közös tulajdonlás kialakítása ebben az esetben nem cél. 
650 4 |a gazdálkodás- és szervezéstudományok 
700 1 |a Vajda Andrea  |e aut 
856 4 0 |u https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1204/1/T%C3%B6r%C3%B6k%20Tibor%20Vajda%20Andrea%202015_2.pdf  |z Dokumentum-elérés