Gazdasági felsőoktatási intézményekben tanuló hallgatók pszichológiai jóllétének vizsgálata egy kérdőíves kutatás tükrében= The psychological well-being of students studying in economic higher education institutions – a questionnaire research
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály
2021
|
Sorozat: | Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok
2021 No. 1 |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.33565/MKSV.2021.01.06 |
Kulcsszavak: | Pszichológiai jóllét Egyetemi hallgató Z generáció EPOCH kérdőív Kiégés |
Online Access: | http://publikaciotar.uni-bge.hu/1797 |
MARC
LEADER | 00000nab a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ1797 | ||
005 | 20210811144030.0 | ||
008 | 210811s2021 hu o 000 zxx d | ||
022 | |a 2630-886X | ||
024 | |a 10.33565/MKSV.2021.01.06 |2 doi | ||
040 | |a BGE Publikációtár Repozitórium |b hun | ||
100 | 1 | |a Vágány Judit | |
245 | 1 | 0 | |a Gazdasági felsőoktatási intézményekben tanuló hallgatók pszichológiai jóllétének vizsgálata egy kérdőíves kutatás tükrében= The psychological well-being of students studying in economic higher education institutions – a questionnaire research |c Vágány Judit |h [elektronikus dokumentum] |
260 | |a Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály |c 2021 | ||
300 | |a 135-162 | ||
490 | 0 | |a Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok |v 2021 No. 1 | |
520 | 3 | |a A hallgatók mentális egészségének megőrzésére valamint javítására óriási figyelmet kellene fektetni minden felsőoktatási intézménynek. Ennek oka, hogy egy hallgató, a felsőoktatásban töltött évei során, az ébrenléti óráinak közel felét az egyetemen vagy főiskolán tölti. Ez alatt az idő alatt előadásokat hallgat, gyakorlatokon vesz részt és különböző csoportmunkákban tevékenykedik, hogy csak a legjellemzőbb feladatokat említsem. Az egyetemi lét azonban nem csak a hallgatók tudását acélozza meg, hanem jelentős hatást gyakorol az önértékelésükre és énképükre egyaránt. Ez pedig – más perspektívából vizsgálva – befolyásolja az élettel való elégedettségüket és boldogságukat. A felsőoktatási intézmények rangsoraiban a kiemelkedő hallgatói teljesítmények jelentős szerepet töltenek be. Kimagasló teljesítményt pedig (ahogyan az élsportban, úgy az oktatásban is) – a fizikai állóképesség és maga szintű tudás mellett – erős mentális állóképességgel rendelkező hallgatók érnek el. (Fodor & Korényi, 2019; Reinhardt et al., 2019) Különösen izgalmas a mentális egészség kérdésköre a gazdasági felsőoktatásban, melynek keretei között a versenyszellem igen erős. Tanulmányomban egy átfogó kutatás részeredményét mutatom be, mely a gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók mentális egészségét, pszichológiai jóllétét vizsgálja. A kutatás egy speciális, validált kérdőív (EPOCH kérdőív) kérdésein alapul, mely nevét az Engagement (elmélyülés), Perseverance (kitartás), Optimism (optimizmus), Connectedness (kapcsolódás) és Happiness (boldogság) kifejezések rövidítéséből kapta. A kérdőív a kutatásban résztvevő hallgatókat ezen szempontok szerint vizsgálja. Kutatási kérdéseim: −Az első éves hallgatók milyen eredményeket érnek el az EPOCH kérdőív dimenziói tekintetében összességében és nemek szerinti bontásban? −Meg lehet-e állapítani szignifikáns összefüggést… a) a válaszadók neme és a vizsgált állítások között? b) a válaszadók lakhelye és a vizsgált állítások között? c) a válaszadók életkora és a vizsgált állítások között? Kutatási kérdéseim: − Az első éves hallgatók milyen eredményeket érnek el az EPOCH kérdőív dimenziói tekintetében összességében és nemek szerinti bontásban? − Meg lehet-e állapítani szignifikáns összefüggést… o a válaszadók neme és a vizsgált állítások között? o a válaszadók lakhelye és a vizsgált állítások között? o a válaszadók életkora és a vizsgált állítások között? | |
650 | 4 | |a pszichológiai tudományok | |
695 | |a Pszichológiai jóllét | ||
695 | |a Egyetemi hallgató | ||
695 | |a Z generáció | ||
695 | |a EPOCH kérdőív | ||
695 | |a Kiégés | ||
856 | 4 | 0 | |u https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1797/1/Vagany_Judit_multidisz_.pdf |z Dokumentum-elérés |