A felszolgálási díj- és az ügyfél-, kérelmező-kutatás legújabb eredményei

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hámori Antal
Format: Book part
Published: Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest 2023
Series:Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet 2.
Subjects:
doi:10.29180/978-615-6342-76-8_17

Kulcsszavak:felszolgálási díj
vendéglátás
fogyasztóvédelem
ügyfél
kérelmező
Online Access:http://publikaciotar.uni-bge.hu/2223

MARC

LEADER 00000naa a2200000 i 4500
001 publ2223
005 20240108110947.0
008 231218s2023 hu o 000 zxx d
020 |a 978-615-6342-76-8 
024 |a 10.29180/978-615-6342-76-8_17  |2 doi 
040 |a BGE Publikációtár Repozitórium  |b hun 
100 1 |a Hámori Antal 
245 1 2 |a A felszolgálási díj- és az ügyfél-, kérelmező-kutatás legújabb eredményei  |c Hámori Antal  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |a Budapesti Gazdasági Egyetem  |b Budapest  |c 2023 
300 |a 142-148 
490 0 |a Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet  |v 2. 
520 3 |a A magyar állami szabályozásban, speciálisan is több jogágban (pl. a közigazgatási jogban, a pénzügyi jogban), a vendéglátás területén belül, együttes feltételekkel 2005. október 1-jei hatálybalépéssel, számos módosításon átesve van jelen a felszolgálási díj intézménye, amellyel a vendégek egyre gyakrabban és emelkedő mértékkel, nem ritkán – több vonatkozásban – jogellenesen szembesülnek. A jogsértések ellen fogyasztóvédelmi hatóságként a kormányhivatal is rendelkezik feladat- és hatáskörrel. A jogalkalmazói gyakorlat azonban mind a felszolgálási díj, mind a fogyasztó kérelmezői és ügyféli minősége tekintetében széttartó, részben contra legem és contra constitutionem, a fogyasztó tisztességes hatósági eljáráshoz, döntéshez, indokoláshoz való alapjogát és jogorvoslathoz való alapjogát is sértő. A jogellenes, tisztességtelen hatósági és kereskedelmi gyakorlatok megszüntetése, a jogsértések megelőzése jelentős és aktuális kutatási, publikációs célként is megfogalmazható. Ennek megfelelően a kutatás módszere a vonatkozó joganyag (pl. jogszabályok, jogalkalmazói aktusok), szakirodalom és gyakorlat feltérképezése, számba vétele, vizsgálata, értékelése. E körben – kutatói kérdéseket tartalmazó beadvánnyal is – megkerestem például a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), a pénzügyminisztert (PM), az alapvető jogok biztosát (AJB) és az ügyészséget is – a válaszok a tanulmányban tükröződnek. 
650 4 |a regionális tudományok 
695 |a felszolgálási díj 
695 |a vendéglátás 
695 |a fogyasztóvédelem 
695 |a ügyfél 
695 |a kérelmező 
856 4 0 |u https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2223/1/H%C3%A1mori.pdf  |z Dokumentum-elérés