Villamos vasúti pályaszerkezetek ökológiai lábnyomának elemzése
Saved in:
Main Authors: | |
---|---|
Format: | Book part |
Published: |
Budapesti Gazdasági Egyetem
Budapest
2023
|
Series: | Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet
2. |
Subjects: | |
doi: | 10.29180/978-615-6342-76-8_18 |
Kulcsszavak: | fenntarthatóság ökológai lábnyom fenntartható városi környezet |
Online Access: | http://publikaciotar.uni-bge.hu/2225 |
MARC
LEADER | 00000naa a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ2225 | ||
005 | 20240104095542.0 | ||
008 | 231218s2023 hu o 000 zxx d | ||
020 | |a 978-615-6342-76-8 | ||
024 | |a 10.29180/978-615-6342-76-8_18 |2 doi | ||
040 | |a BGE Publikációtár Repozitórium |b hun | ||
100 | 1 | |a Horváth Róbert | |
245 | 1 | 0 | |a Villamos vasúti pályaszerkezetek ökológiai lábnyomának elemzése |c Horváth Róbert |h [elektronikus dokumentum] |
260 | |a Budapesti Gazdasági Egyetem |b Budapest |c 2023 | ||
300 | |a 149-155 | ||
490 | 0 | |a Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet |v 2. | |
520 | 3 | |a Napjaink egyik legnagyobb fenntarthatósági kihívása a városok komplex, fenntartható fejlesztése, amelynek egyik központi eleme a városi mobilitás infrastruktúrájának átalakítása (Rydin et al. 2012, Czédli 2017, Varga et al, 2021). A villamoshálózat fejlesztésének jelentősége jóval nagyobb, mint a szerepe az autómentes közlekedésben. A villamoshálózatok megbízható mobilitást tesznek lehetővé skálázható módon, viszonylag alacsony élettartam költségek mellett és emissziómentesen. Cikkünkben egy, a nagyvárosok villamos vonal hálózatában gyakran előforduló úgynevezett kiöntött síncsatornás pályaszerkezet lehetséges két, a zaj és rezgéscsökkentést szolgáló elasztomer paplannal kiegészített és az anélkül épült variánsát hasonlítjuk össze műszaki paraméterek és ökológiai lábnyom tekintetében. Eredményeink szerint az elasztomer paplan alkalmazása kb. 20 százalékkal növeli a pályaszerkezet ökológiai lábnyomát. Ennek megfelelően alkalmazását – a zaj- és rezgéscsökkentő hatását kiaknázva sűrűn lakott belvárosi zónákban, illetve műemléki / leromlott állapotú épületek közelében javasoljuk. | |
650 | 4 | |a közlekedéstudományok | |
695 | |a fenntarthatóság | ||
695 | |a ökológai lábnyom | ||
695 | |a fenntartható városi környezet | ||
700 | 1 | |a Major Zoltán |e aut | |
700 | 1 | |a Szennay Áron |e aut | |
700 | 1 | |a Szigeti Cecília |e aut | |
856 | 4 | 0 | |u https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2225/1/Horv%C3%A1th%20et%20al.pdf |z Dokumentum-elérés |