Az oktatás kulcsszerepe az innovációs teljesítmény alakulásában az EU tagállamok példáján keresztül

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bán Erika
Benedek Andrea
Csernák József
Format: Book part
Published: Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest 2024
Series:Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok
Subjects:
doi:10.29180/978-615-6886-06-4_1

Online Access:http://publikaciotar.uni-bge.hu/2372

MARC

LEADER 00000naa a2200000 i 4500
001 publ2372
005 20241220082556.0
008 241220s2024 hu o 000 zxx d
020 |a 978-615-6886-06-4 
024 |a 10.29180/978-615-6886-06-4_1  |2 doi 
040 |a BGE Publikációtár Repozitórium  |b hun 
100 1 |a Bán Erika 
245 1 3 |a Az oktatás kulcsszerepe az innovációs teljesítmény alakulásában az EU tagállamok példáján keresztül  |c Bán Erika  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |a Budapesti Gazdasági Egyetem  |b Budapest  |c 2024 
300 |a 8-34 
490 0 |a Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok 
520 3 |a Az innováció mára a gazdasági növekedés és a jólét egyik legfontosabb hajtóerejévé vált. A globális verseny egyre fokozódik a nemzetek között, versenyelőnyt pedig hatékonyan az innovációs teljesítmény fokozásával van lehetőség elérni. Az oktatás és az innováció közötti szoros összefüggés egyre inkább a figyelem középpontjába kerül az Európai Unióban. Aizn formációs technológiák által gerjesztett radikális változásokhoz történő alkalmazkodás nélkülözhetetlen elemévé vált a képzés, tudásfejlesztés. A digitalizáció felgyorsulása új készségeket igényel, amiket elsősorban az oktatás tud biztosítani. A hatékony oktatási rendszer az innovációs folyamatokhoz történő gyors csatlakozást segíti elő, ami mára nem csupán versenyelőnyt jelent, de létkérdéssé vált. Az éghajlatváltozás okozta kihívások kezelése során olyan új és innovatív megoldásokra van szükség, amihez szintén tudásbázis és hatékony alkalmazási képesség szükséges. A megfelelő tudás és képesség megléte egyben szellemi vagyont is jelent, ami a vállalatok, valamint általuk egy nemzet értékét is jelentik. AA nemzetek szellemi vagyona kulcsfontosságúvá vált mára az innováció ösztönzésében, a befektetések védelmében és a technológiai fejlődés elősegítésében is. A tanulmány az európai uniós innovációs teljesítménytábla adatait vizsgálja. A kutatás a szellemi vagyont, az információs technológiai ismeretet, valamint az oktatást determináló indikátorokat elemzi, majd végül reflektorfénybe helyezi az oktatás kulcsszerepét. A kutatás azt igazolta, hogy az oktatás fejlesztésével erőteljes előrelépést lehet elérni az innovációs teljesítményekben. A vizsgálatok azt igazolták, hogy az oktatási rendszer működésének hatékonysága szignifikánsan befolyásolja az innovációs teljesítmény két kardinálisan fontos tényezőjét is, meghatározza az információs technológia alkalmazásának képességét, valamint a szellemi vagyon alakulását is. Ez azt is jelenti, hogy az oktatási rendszer fejlesztésére fordított források előrevetíthető módon megjelennek az olyan területeken is, mint az információs technológiák aktívabb alkalmazása és a szellemi vagyon növekedése. Ez utóbbiak pedig jelentős javulást eredményezhetnek Magyarország innovációs teljesítményében. A tanulmány célja az volt, hogy a döntéshozók feladatát is segítse azáltal, hogy rávilágít az oktatási rendszer fejlesztési igényére, egyben azt is jelzi, hogy ezen terület fejlesztése jelentős eredményjavulást eredményez az ország gazdasági teljesítményében, jólétében. A kutatás nem csupán a döntéshozókat segíti, irányvonalat mutat más érintetteknek egyaránt. 
650 4 |a neveléstudományok 
700 1 |a Benedek Andrea  |e aut 
700 1 |a Csernák József  |e aut 
856 4 0 |u https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/2372/1/1.cikkMKSV_Mult_Jelen_Jovo_Tanulmanykotet_V%C3%A1g%C3%A1ny%20Judit%20Bernade.pdf  |z Dokumentum-elérés