A hazai kis- és középvállalkozások digitális megjelenése és a digitális megoldások használatának fejlődési lehetőségei

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Krebsz Rebeka Mónika
További közreműködők: Brávácz Dr. Ibolya
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:digitalizáció
digitális megjelenés
digitális megoldások
e-kereskedelem
export értékesítés
kis- és középvállalkozás - KKV
közösségi média
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/27545
Leíró adatok
Kivonat:A HAZA KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK DIGITÁLISMEGJELENÉSE ÉS A DIGITÁLIS MEGOLDÁSOK HASZNÁLATÁNAK FEJLŐDÉSI LEHETŐSÉGEIMagyarországon a munkaerő termelékenysége jelentősenelmarad az Európai Uniós szinttől, melynek következményeit és gazdasági hatásáteddig mérsékelte a régiós viszonylatban alacsonynak számító bérszínvonal. Ajelenlegi alacsony munkanélküliség és a munkaerő hiány következtében feltörekvőbenlévő munkabérek azonban hazánk ilyen jellegű versenyelőnyének megszűnéséteredményezhetik közép, illetve hosszú távon.A termelékenységbelilemaradás kifejezetten igaz a hazai kkv szektorra, ahol az egy munkavállalóralevetített hozzáadott érték átlagosan közel 50%-kal alacsonyabb, mint anagyvállalatoknál. Ennek következményeképp ahazai kkv szektornak az elkövetkezendő években mindenképp arra kell törekednie,hogy ezt a differenciát csökkentse.Ahhoz, hogy ezmegvalósuljon és versenyképességük javuljon a digitalizáció lehet a kulcs. Ezena területen azonban a magyar kkv szektor kifejezettennagy kihívások előtt áll, hiszen ők azok, akik jelenleg kevésbé fejlettek adigitális megjelenés és digitális megoldások használata terén. Éppen ezért a változó piaci környezetadaptációs kihívást jelenthet számukra, tekintve, hogy újra kell gondolniukmeglévő üzleti modelljeiket és ezzel együtt az alkalmazott technológiákat is. Kutatásom fő céljaa magyar mikor-, kis- és középvállalkozások jelenlegi helyzetének ésfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata a digitális megjelenés és digitálismegoldások területén. Primer és szekunder adatok segítségével részleteselemzést végeztem azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozások hogyan tudjákértékesítési csatornáik körét szélesíteni az e-kereskedelembe való belépéssel,a közösségi média lehetőségeinek kihasználásával, illetve hatékonyságukatnövelni olyan digitális megoldásokkal, mint a felhő, a Big Data, azelektronikus számlázás és az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek.A szektor fejlődésilehetőségeit öt dimenzió mentén vizsgáltam:1.     E-kereskedelem (online értékesítéshárom e-kereskedelmi csatornán keresztül)2.     Export online értékesítés (EU-n belüli és EU-nkívüli online értékesítés)3.     Valós időben történő online kapcsolattartás(közösségi médián és online fizetett hirdetéseken keresztül)4.      Advanced Analytics /Adatelemzés a döntéshozatalban (Big Data elemzés és felhő alapú megoldásokhasználata)5.      Folyamatok optimalizálásaés automatizálása (B2B szektoron belüli elektronikusszámlák küldése, automatikus feldolgozása és ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerekhasználata)A szekundervizsgálat közben a magyar kkv szektort a Digitális Éllovas országok és azEurópai Uniós tagállamok hasonló szektorával, illetve a nagyvállalatokkalvetettem össze. A vizsgálatból tisztán látszik, hogy a hazai kkv-k szinte mindenterületen jelentősen el vannak maradva a digitálisan fejlett, úgynevezett DigitálisÉllovas országok csoportjától és bár kisebb különbségekkel, de az EU-s átlagtólis. A kutatásból az is kiderült, hogy a kkv-k még mindig nem használják ki adigitális gazdaság adta lehetőségeket olyan mértékben, mint a nagyvállalatok.Ez igaz az olyan fejlett diszruptív technológiák alkalmazására, mint a Big Dataelemzés vagy a felhő alapú megoldások, de megfigyelhető a közösségi média, aze-kereskedelem, az elektronikus számlázás és az ügyfélkapcsolat kezelésterületén is.A szekunder kutatásmellett kvantitatív típusú primer kutatást is végeztem, melynek keretei köztonline kérdőíves megkérdezéssel gyűjtöttem a kutatásomhoz releváns,számszerűsíthető és statisztikailag értékelhető adatokat a magyar kkv szektorszereplőitől. Kutatásom alapvető célja volt, hogy adatgyűjtés segítségévelelemezzem és szekunder statisztikai adatokkal összevessem a válaszadó kkv-kdigitális megjelenési formáit, az alkalmazott digitális megoldások körét ésjövőbeni alkalmazásukra vonatkozó terveit. Ezen belül az egyes alcéljaim az alábbiak voltak:Ø  C1: Megvizsgálni a vállalkozások digitális megjelenésiformáit és ezzel kapcsolatos rövidtávú terveitØ  C2: Annak vizsgálata, hogy a vállalkozások milyenmértékben használják ki a közösségi média adta lehetőségeketØ  C3: Megvizsgálni a vállalkozások e-kereskedelemben ésexport értékesítésben való részvételét és rövidtávú terveitØ C4:Az egyéb elérhető digitális megoldások - mint a felhő szolgáltatások,e-számlázás, ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek - alkalmazásának vizsgálataA 49 kitöltőtőlkapott válaszok összesített eredményeit az alcéloknak megfelelően elemeztem ésmutattam be. Ezek bár a szekunder adatoknál valamelyest pozitívabbak voltak –főképp a saját weboldal, webshop és a közösségi média használatának területén –összességében alátámasztották a statisztikai adatokat.A kutatáseredményei alapján elmondható, hogy a kkv-k nagy része már megtette az elsőlépéseket a digitalizáció útján. Többségükre azonban igaz, hogy csak akezdetleges megoldásokig jutottak, így az elkövetkezendő évek nagy kihívásalesz még a teljes digitális átállás. Probléma lehet ebben, hogy a vállalkozásokrövidtávú céljait nézve nem terveznek nagy változásokat a digitálismegjelenésük bővítésében és a digitális megoldások használatának fejlesztéseterén.Fontosnak tartom,hogy a hazai kkv-k minél hamarabb elkezdjék lekövetni a világban adigitalizáció okozta változásokat és átültetni üzleti modelljükbe az újmegoldásokat, annak érdekében, hogy csökkentsék az Európai viszonylatban mértlemaradásukat. Véleményem szerint ennek legfőbb módja az, ha a kkv vezetőktudomást vesznek a digitális megjelenés és digitális megoldások adtalehetőségekről és elkötelezik magukat és vállalkozásaikat a digitális fejlődésiránt. Úgy gondolom, hogy az elkövetkezendő évek mindenféleképp hatalmasváltozást fognak hozni a hazai vállalkozások életében hiszen működésükmegújítására kényszerülnek. Azok a vállalkozás, amelyek nem tudnak élni atechnológia és digitalizáció adta lehetőségekkel és lépést tartani amegváltozott vevői igényekkel hamar elveszíthetik versenyképességüket éselsőkből rövid időn belül akár sereghajtókká válhatnak.