A mesterséges intelligenciának a tanulók képességeihez igazodó, személyre szabott tanulás-támogatási alkalmazása és várható hatásai az oktatás területén
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | adatkapcsolat Android képfeldolgozás mesterséges intelligencia oktatás |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/37316 |
MARC
LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg37316 | ||
005 | 20210922100654.0 | ||
008 | 210922suuuu hu om 000 hun d | ||
040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hu | ||
100 | 1 | |a Jámborné Kovács Zsuzsanna | |
245 | 1 | 2 | |a A mesterséges intelligenciának a tanulók képességeihez igazodó, személyre szabott tanulás-támogatási alkalmazása és várható hatásai az oktatás területén |c Jámborné Kovács Zsuzsanna |h [elektronikus dokumentum] |
520 | 3 | |a Bevezetés: Kutatásom célja, hogy megismerjem a mesterséges intelligencia történetét, oktatáshoz kötődő aspektusait, a klasszikus és reform pedagógiai módszereket. Témaválasztásom apropója a jelenleg is zajló COVID-19 pandémia, ami miatt a hagyományos tantermi – jelenléti oktatás digitális, illetve távoktatásra kényszerült. Módszerek: Kutatómunkám során célom volt egy Android alkalmazás prototípus fejlesztése, nyílt forráskódok felhasználásával, illetve a TensorFlow használatával. Ezek kidolgozása előtt megismerkedtem az okos eszközzel mérhető élettani folyamatokkal (testbeszéd, mimika, pulzus, tekintet). Felkutattam különböző modelleket, amik a későbbi munkámat segítették, ezek az alábbiak: - képosztályozás: a szemek felismerésére - testhelyzet: a szemek pozíciójának meghatározása más tárgyakhoz/testrészekhez képest, térbeli meghatározásukra. Emellett prototípusomban cél volt, hogy képes legyen Bluetooth-on keresztül okos eszközhöz kapcsolódni, ehhez szükségem volt a Bluetooth Low Energy (BLE), valamint a Generic Attribute Profile (GATT) módszerek megismerésére. Eredmények: A modellek megismerése után képessé váltam a képosztályozás segítségével megismertetni a prototípusomat a szemeimmel. A testhelyzet meghatározásával képes voltam megbecsülni a szemek elhelyezkedését az arcon és ezáltal elértem, hogy megismerje a prototípus, hol találhatóak a szemek, milyen pozícióban vannak. A prototípus emellett képessé vált arra, hogy megkülönböztesse a kamerakép alapján, hogy a szemeim nyitva, vagy csukva vannak-e, ennek valószínűségét egy indikátorral a kijelző tetején kiírattam. A létrehozott felület képessé vált arra, hogy Bluetooth-on keresztül eszközöket keressen és azokkal kapcsolódást létesítsen. Az összekapcsolódásnak köszönhetően így már az alkalmazás használója (pedagógus) élőben követheti a tanuló tekintetét és pulzusának változásait. Következtetések: A prototípus fejlesztése sikerrel zárult, kitűzött céljaimat elértem, de számos lehetőség mutatkozik a prototípus továbbfejlesztésére, mind funkció – mind kinézet tekintetében. Hosszú távon viszont érdemes vizsgálni az alkalmazás használatának jogi vonatkozásait, várható hatásait az oktatásra, illetve a tanulók személyiségére vonatkozóan. Emellett nem feledhető el, hogy Magyarországon regionális eltérések mutatkoznak az iskolák felszereltsége, a pedagógusok-gyermekek anyagi, infrastrukturális lehetőségei között. Témavezetők: Kaderják Gyula Attila belső konzulens, Tőtős Ferenc külső konzulens | |
695 | |a adatkapcsolat | ||
695 | |a Android | ||
695 | |a képfeldolgozás | ||
695 | |a mesterséges intelligencia | ||
695 | |a oktatás | ||
700 | 1 | |a Kaderják Gyula |e ths | |
700 | 1 | |a Tőtős Ferenc |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/37316/1/Szakdolgozat_J%C3%A1mborn%C3%A9_Kov%C3%A1cs_Zsuzsanna.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/37316/2/BA_O_J%C3%A1mborn%C3%A9_Kov%C3%A1cs_Zsuzsanna.pdf |z Dokumentum-elérés |