A művelődési házak szerepe egykor és most a Kossuth Művelődési Központ példáján keresztül
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Thesis |
Kulcsszavak: | 21. század generációk közművelődés közösség művelődés |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/39940 |
Abstract: | Szakdolgozatomban a művelődési házakat, mint kultúraközvetítő intézményt vizsgáltam, melyben a dabasi Kossuth Művelődési Központot mutattam be részletesebben. A tanulmányom fő kutatási célja megtalálni arra a kérdésre a választ, hogy vajon a különböző generációk életében milyen szerepe van a XXI. században a művelődési házaknak, jelenleg milyen egy művelődési ház attraktivitása, vonzereje. Miben változott meg az évek alatt az emberek művelődési házakhoz való viszonya. Ezen kérdéseket az a cél vezérelte, hogy egy teljes körű képet kapjak a művelődési házak látogatóinak szokásairól; ezáltal feltárva az intézményekben rejlő különféle lehetőségeket. Kutatásom során a kérdéseim kitértek arra, hogy a résztvevők igényei milyenek a programtípusokat nézve. Megvizsgáltam, hogy miben változott a művelődési házak szerepe és mit gondolnak az emberek jelenleg erről az intézményről. A művelődési házakat nem csupán a látogatottság alapján, hanem kialakulása, története, kínálata, jogi háttere szerint is kutattam és elemeztem. Szakdolgozatomban szekunder és primer kutatást végeztem. Ezek szakirodalom feldolgozásából, kérdőívből és egy interjúból álltak. Először ismertettem a művelődési otthonok jogi szabályozását Magyarországon, amely szerint a feladataikat ellátják. Majd áttértem a művelődési házak előzményeinek, kialakulásának, fejlődésének bemutatására. Szemléltettem a szakirodalmak által az intézmények egykori szerepét, feladatait, működését, fenntartását és a látogatottságát. Minden általános információt összegyűjtöttem ahhoz, hogy kellő ismeretünk legyen a művelődési intézményekről. Primer kutatásomnál áttértem az általam választott művelődési központ vizsgálatára. Először rövid bemutatást tettem Dabas városról, majd a Kossuth Művelődési Központ részletes vizsgálata következett. Ismertettem az intézmény történetét, épületét, szervezeti szabályozását, feladatkörét, megjelenését, PR tevékenységét. Elemeztem a kérdőívet és az interjút, melyek eredményeit összevetettem. Végezetül a vizsgálatom során kapott eredményeket összehasonlítottam a szakirodalmi részben szereplő, korábbi években készült felmérésekkel, az emberek látogatottsági szokásait tekintve. Kutatásom sikeresnek bizonyult, ugyanis a keresett kérdésekre a választ megkaptam. Szakdolgozatom végére kielégítő képet kaptam a művelődési házakról napjainkban. |
---|