A mozaik parketta útja az ellátási láncban az Ida Holz és a H&O vállalatok szemszögéből

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Harsányi Gergely
Other Authors: Kozma Dr. Tímea
Takács Péter
Format: Thesis
Kulcsszavak:anyagbeszerzés
ellátási lánc - ellátó hálózat
kapcsolatok a lánc tagjai közt
logisztika
termelési folyamat
vállalati folyamatok
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40715
Description
Abstract:Szakdolgozatom témája a már említett mozaikparketta, mint termék útja az ellátási láncban, az általam vizsgált két vállalat szemszögéből. Dolgozatom elején egy rövid bevezető található a téma fontosságáról, majd bemutatom az általam meghatározott célokat, valamint az ahhoz kapcsolódó kutatási kérdéseket, hipotéziseket. Kutatási módszertanát tekintve a szakdolgozat tartalmaz dokumentum elemzést, azok összehasonlítását – ezzel bemutatva a téma elméleti hátterét. A gyakorlati részt tekintve kutatásaimat főként az általam végzett primer kutatásokra alapoztam, melyet egy félig strukturált mélyinterjú formájában készítettem el a vállalatok vezetőivel. Ezt követően az elméleti kutatásom eredményeit hasonlítottam össze az általam kapott gyakorlati eredményekkel ezáltal meghatározva az általam vizsgált termék ellátási láncának milyenségét, annak hossza, reálfolyamatai és a tagok közt fennálló kapcsolatok alapján. Eredményeim kifejtése a szakdolgozatban olvasható, azonban a következőkben röviden összegzem azokat. A termék ellátási lánca, annak hossza alapján „hosszúnak” tekinthető, mivel a kapott eredményeim alapján az globálisan kerül elosztásra a nagykereskedői szinteken. Az ellátási lánc reálfolyamatait tekintve a hatékonyság a leginkább jellemző, hiszen a szobán forgó termék egy funkcionális termék. Fontos megállapítás azonban, hogy szervezeti szinten vizsgálódva rájöhetünk, hogy a különböző szintek más-más jellemzőkkel rendelkeznek ezért, az általam bemutatott két vállalatnál a rugalmasság megléte kulcsfontosságú tényező. A tagok közt fennálló hatalmi viszonyokat tekintve elmondható, hogy gyenge verseny jelenléte észlelhető a piacon, mivel nem szembesülnek a vállalatok túlzottan sok versenytárssal. Ezzel szemben megállapítható volt a tagok közti hatalmi viszonyok, szinte minden egyes lehetséges formát felölelnek, a piaci cserekapcsolattól egészen a fogoly pozícióig. Ezen információk és megállapítások tudatában deklarálásra került a lánc domináns tagja, ami maga a gyár.Mindezek után dolgozatom a logisztika kérdéskörei köré épült fel, ugyanis meghatározásra került a két vállalat beszerzési stratégiája, amelyet legfőképp az árelemzés módszere jellemez. A továbbiakban bemutatásra kerültek a termék gyártási folyamatai, egészen beszállítói rétegtől a gyárakig. Részletesebb folyamatleírást a két vállalat gyártásáról eszközöltem, amelyek során szintén az azoknál végzett kutatásaimra és megfigyeléseimre támaszkodtam. A folyamataik megértésére és szemléltetésére elkészítettem mindkét vállalat gyártási folyamatábráját, melynek segítségével determinálhatóvá vált számomra a konkrét termelési rendszer, mely mindkét esetben egy csoportos gyártási kategóriába sorolható. Végül de nem utolsó sorban bemutattam a vállalatok által alkalmazott raktározási stratégiákat, szemléltetve ezzel a készletezési pontokat, valamint dolgozatom végén egy rövid esettanulmány keretén belül meghatároztam az Ida Holz vállalat készletforgási mutatói