A projektsiker és a projektvezető kompetenciáinak kapcsolata a XXI. században

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Hegyes Dóra
További közreműködők: Kása Dr. Richárd
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:kompetencia
kompetenciafejlesztés
projektmenedzsment
projektsiker
projektvezető
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/40915
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatom témája a projektsiker és a projektvezető kompetenciái között lévő kapcsolat vizsgálata. A témát rendkívül aktuálisnak tartom, hiszen napjaink folyamatosan változó gazdasági környezete arra készteti a vállalatokat, hogy fejlesszék folyamataikat és alkalmazkodjanak a megújuló XXI. századi környezethez stratégiai céljaik elérése érdekében. Emiatt a vállalatok egyre több projektet kezdeményeznek, hiszen általuk szervezett keretek között bonyolítható le a változás folyamata.A projektek sikere hozzájárul a vállalat céljainak eléréséhez, így fontosnak tartom azoknak a tényezőknek az elemzését, amelyek hatással vannak a projektek eredményeire. Ezek közül az egyik legérdekesebb elemnek a projektvezető egyéni kompetenciáit tartom, így a szakdolgozatom fő kutatási kérdése ehhez a tényezőhöz kapcsolódik. A felvetést aktuálisnak tarom, hiszen az utóbbi időben egyre inkább előtérbe került az emberi erőforrás fejlesztés szükségessége és a vállalatoknál dolgozó szakemberek egyéni kompetenciáinak felmérése, vizsgálata. A szervezetek egyre jobban felismerik azt, hogy a kitűzött célok elérésének fő mozgatórugói az adott feladaton dolgozó munkavállalók, így a teljesítményük fokozása érdekében elengedhetetlen a kompetenciáik folyamatos fejlesztésébe invesztálni.A fő kutatási kérdés még több izgalmas kérdést vet fel. A szakdolgozatomban azt a kutatási kérdést is megválaszolom, hogy vajon a puha kompetenciák nagymértékben járulnak-e hozzá a projektsikerhez. Mivel manapság a kemény, főleg technikai jellegű kompetenciák elsajátítása szinte alapvető elvárás a projektvezetőktől, a puha kompetenciák fejlesztése egyre fontosabbá válik.Az említett kutatási kérdések mellett, szakdolgozatom további célja azoknak a kulcs kompetenciáknak az azonosítása, melyek szignifikánsan hozzájárulnak a projektsikerhez, illetve a kulcs kompetenciák meglétének vizsgálata a XXI. század projektvezetői között.A szakdolgozatomban a projektvezetői kompetenciák fontosság és meglét szerinti összehasonlítása során azonosításra kerültek azok a kompetenciák, melyeknek fejlesztése rendkívül szükséges. Ebből adódik az a kutatási kérdés, hogy mely projektvezetői kompetencia fejlesztő módszerek bizonyulnak a leghasznosabbnak a XXI. századi vállalati környezetben.A szakirodalmi áttekintő első felében a projekt és projektmenedzsment fogalmainak értelmezéseit gyűjtöttem össze, illetve ismertettem a projektmenedzsment jelentőségét ésfejlődéstörténetét is. Emellett, bemutattam a modern projektkörnyezetet különös tekintettel a modern projektszervezetek előnyeire és hátrányaira, illetve a klasszikus és agilis módszerek különbségeire.A szakirodalmi összefoglaló következő részében a projektsiker fogalmát jártam körbe és ismertettem a témában írt szerzők által meghatározott sikertényezőket és sikerkritériumokat.Az empirikus kutatásomat a Bosch Európai Logisztikai Központjában végeztem kérdőíves kutatást lefolytatva. A hipotézisek vizsgálata előtt bemutattam a kutatás folyamatát, a kutatási módszertant, illetve a kutatási minta jellemzőit. A hipotéziseimet leíró statisztikai módszerekkel vizsgáltam.Véleményem szerint a kitöltött kérdőív eredményeit a gyakorlatba is át lehet ültetni a folyamatok fejlesztése által. A kutatásra kiválasztott vállalat dolgozójaként fontosnak tartom azt, hogy időről időre a folyamatok és az aktuális szervezeti állapot felülvizsgálásra kerüljön, hiszen ezáltal tudunk fejlődni és alkalmazkodni a XXI. század kihívásaihoz.A szakdolgozatom végén javaslatot tettem a kutatási eredmények gyakorlati alkalmazására. A fejlesztendő kompetenciák mellé lehetséges fejlesztési módszereket rendeltem, illetve priorizáltam is azokat.Úgy gondolom, hogy a kutatás eredményei felhasználhatóak az emberi erőforrás menedzsment területén kompetencia fejlesztés céljából, vezetői döntéshozatalban, vezetőképzésben, illetve a szakdolgozat további kutatások alapjául is szolgálhat.