A magyar pénzügyi kultúra története, a pénzügyi tudatosság helyzete és jellemzése, párhuzamba állítása a gazdaságban lezajló eseményekkel
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | befektetés közoktatás megtakarítás pénzügyi kultúra pénzügyi tudatosság |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/41753 |
Kivonat: | Magyarország pénzügyi kultúrájának és tudatosságának fontossága felértékelődött a 2008-as világválság óta, azóta rengeteg hazai és külföldi szakirodalom foglalkozott a témával. A dolgozat célja ezen szakirodalmak áttekintése alapján összefoglalni az ország pénzügyi kultúrájának szintjét és tudatosságának helyzetét. A témában végzett kutatások egységesen arra a következtetésre jutottak, hogy elmaradások vannak mind pénzügyi kultúra, mind pénzügyi tudatosság szintjén. A pénzügyi kultúra fejlesztésének egyik sarokpontja az oktatás és a közoktatás, ahol a kormányzati stratégiának és a különböző pénzügyi ismeretek oktatásával foglalkozó szervezeteknek köszönhetően évről évre egyre több emberhez, és egyre több korosztályhoz jutnak el a pénzügyi kultúra fejlesztési képzések. Ezek jó alapot adhatnak a következő generációk magasabb pénzügyi kultúra és tudatosság szintjéhez. Pénzügyi tudatosság terén végzett tanulmányok több problémára rávilágítanak, a háztartások megtakarítási hajlandósága nincs megfelelő szinten, továbbá behatárolhatóak pénzügyileg sérülékeny csoportok, akik pénzügyi oktatására külön figyelmet lehetne fordítani. Ezen kívül egy váratlanul berobbanó válsághelyzet különleges körülményeinek is komoly hatása van a nem megfelelő tudatosság szintre, az erre való felkészülés is egy megoldandó problémát jelent a pénzügyi kultúra és tudatosság képzéseket illetően. Saját kutatásom során a magyar fiatalabb korosztály pénzügyi kultúráját, tudatosságát, befektetési és megtakarítási hajlandóságát próbáltam meg felmérni, azonban azt fontos megjegyezni, hogy a kitöltők összetétele nem reprezentatív. A megkérdezés fontos pontja volt a pénzügyi tudás felmérése, melynek keretein belül 6 pénzügyekhez kapcsolódó fogalomra kérdeztem rá, amelyek ismeretére önbevallás alapján válaszolhatott a kitöltő. Továbbá szintén kitért a kutatás a közoktatás során az esetleges pénzügyi oktatásban való részesülésre. Kíváncsi voltam, hogy a pénzügyi oktatás, a végzettség, vagy a megtakarításokkal, befektetésekkel rendelkezés hatással volt-e a pénzügyi tudásra. A feltételezéseim végül elutasításra kerültek, nem lehetett kapcsolatit kimutatni a fogalmakra adott válaszok nagyrésze és a végzettség között. A megtakarítások terén egy, a befektetések terén pedig kettő fogalomnál lehetett csak kapcsolatot kimutatni. Az azonban látszik, hogy a pénzügyi oktatás nem teljesen független a pénzügyi tudástól. |
---|