A projekt controlling működésének bemutatása a Neumann Nonprofit Közhasznú Kft. GINOP projektjén keresztül

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Körmendi Zsófia
Other Authors: Ilyés Dr. Csaba István
Szekeres-Forró Viktória
Format: Thesis
Kulcsszavak:Dashboard
GINOP
készültségi fok
projektciklus
projektkontrolling
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41860
Description
Abstract:Az elkészített dashboard – mely Tableau programban készült – készültségi fok mutatókat és terv- és tényadatokat tartalmaz tevékenység alapján történő költségfelosztásban. Egy statikus dashboard készült el, melynek adatbázisa egy excel tábla, ahol az adatokat hetente érdemes felülvizsgálni és frissíteni, így mindig valós képet mutat a Projekt állapotáról, mind szakmai mind pedig pénzügyi szempontból. A szakmai készültségi fok megállapításánál a mutatószámokhoz tartozó tevékenységeket súlyozott átlaggal vettem figyelembe, mivel vannak olyan feladatok, amelyek megvalósítása kritikus a projekt eredményét tekintve. A korábban leírt módszertannal meghatározott készültségi fokok, az alábbiak: 1.       Bevont vállalkozások MI és/vagy adatalapú megoldások indikátor  - 0% 2.      Létrehozott vállalati célú MI tesztkörnyezetek indikátor - 40% 3.      MI központ által bevont vállalkozások indikátor - 54% 4.      Projekt pénzügyi készültsége - 35% Az elkészült dashboard és a fenti indikátorok alapján megállapítható, hogy a költség-idő-minőség projekt kulcselemiből, az idő dimenziója a szűk keresztmetszet, mivel az elvégzendő feladatok és tevékenység számossága és nagysága miatt a jelenlegi projektszervezetben a rendelkezésre álló 8 hónapban nehezen kivitelezhető a projekt céljainak elérése. Megoldás lehet erre az, amit a Támogató valószínűsíthetően engedélyezne is, hogy a Projekt időtartamát 3 hónappal meghosszabbítaná a Társaság, így 2023. március 31. lenne a véghatáridő. A költség tekintetében elmondható, hogy a projekt szakmai előrehaladásához mérten reális költséggazdálkodás folyik. Júniusban várható, hogy a Társaság egy újabb költségvetés-módosítást ad be, melynek eredményeképpen átalakul ismételten a költségszerkezet. Mivel a megfelelő szakmai munkatársakat – tanácsadókat, fejlesztőket, tesztelőket – nem sikerült a munkaerőpiacról a Társaságnak bevonzania és felvennie, ezért a személyi jellegű ráfordítások költségsort csökkenteni kell, és ezeket a feladatokat külső szakemberek fogják elvégezni. A minőség tekintetében elmondható, hogy a Társaság mindent megtesz azért, hogy a leszállított eredménytermékek megfelelő színvonalúak legyenek, illetve az elérendő cél olyan minőségű legyen – legfőképp technológiailag –, hogy a projekt fenntartási időszaban is hasznosítható legyen a KKV-k számára.  A pénzügyi kockázatok tekintetében a likviditásnak továbbra is fókuszban kell lennie, hiszen a Társaság előre finanszírozza a projekt költségeit a likvid pénzeszközeiből. A támogatási előleg a kifizetési igénylések Irányító Hatóság általi jóváhagyása után kerülnek csak átvezetésre és tényleges felhasználásra. Mivel állami intézményről van szó, így nem lehet eltekinteni a választásoktól sem, ami szintén befolyásolja a projekt megvalósítását. A választások előtt, alatt és után – az új kormány megalakulásáig – egy lassulás és átrendeződés tapasztalható, aminek eredményeképpen a döntések elhúzódva születnek meg, így ez is a már korábban sokszor említett idő dimenziót döntően befolyásolja. Így nemcsak a közbeszerzési eljárások miatt nehézkes a beszerzés, hanem a politikai háttér is lassítja most a folyamatokat. Egy esetleges új felállás, adhat egy új löketet a projekt előrehaladásának, hogy a Társaság a projektben vállalt eredményeket elérje és ezzel hosszú távon segítse az országot a digitális fejlődésben.