Vezetői stílusok hatása a munkavállalói elégedettségre és elköteleződésre

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Horváth Eszter
Other Authors: Nikolettiné Virág Edina
Remetei Dávid
Format: Thesis
Kulcsszavak:elégedettség
elkötelezettség
munkavállaló
vezetéselmélet
vezetők
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/41905
Description
Abstract:A szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy a vezetői stílus milyen hatással van a munkavállalói elégedettségre és elköteleződésre. Különböző elméleteket, modelleket dolgozatam fel a szekunder kutatásomban annak érdekében, hogy a primer kutatásban alkalmazni tudjam a már korábban leírtakat. A dolgozatom első nagy fejezetében a vezetés irodalmi áttekintés részben először bemutatom a vezető fogalmát, a különböző megközelítéseket és véleményeket, majd a vezetői stílusokat. Időrendben haladva kezdtem a klasszikus vezetői felfogással, amit a tulajdonságokon alapuló megközelítések követnek. A döntésközpontú megközelítéseken belül részletesebben Lewin, Likert és Tannenbaum-Schmidt modelljét dolgoztam fel. A személyiségközpontú nézetből a Michigani Egyetem, az Ohiói Egyetem és Blake-Mouton modelljét mutattam be. Hersey és Blanchard vezetési modellje mellett a modernebb vezetői stílusok közül a karizmatikus, az üzletkötő és az átalakító stílusokat ismertettem. Szükségszerűnek tartom a vezető és menedzser fogalmának elkülönítést a megfelelő használat és értelmezés tekintetében. A másik nagy elméleti fejezetemben a munkavállalói elkötelezettség és elégedettség került bemutatásra. Az elégedettség fogalma, valamint, hogy mely tényezők hatnak az elégedettségre. Herzberg kéttényezős modelljét vettem alapul, amit később a kutatásom során is használtam, amikor a munkavállalói elégedettséget mértem fel. Az elégedettség és az elégedetlenség következményeit is feldolgoztam és ezek után tértem át a munkavállalói elkötelezettséghez. Itt a szervezeti elkötelezettség fejlődésével kezdtem, majd Meyer és Allen háromfaktoros modelljét mutattam be, mivel a kérdőívemben is ezt használtam.             Az empirikus kutatásban az általam elkészített Google Kérdőív segítségével mértem fel a különböző tényezőket az elégedettségről, az elköteleződésről és a vezetői stílusokról. Az elégedettségre vonatkozó feladatot higiénés és motivátor tényezőkre bontottam, így tudtam az eredményeket összehasonlítani. Az elkötelezettség vizsgálatánál az állítások három csoportra bontottam: affektív, folytonossági és normatív. Az eredményeimet a vezetői stílusokkal állítottam párhuzamba.     A kutatási részem lezárásaként a hipotéziseimet vizsgáltam meg, amelyek a következők voltak: ·       A beosztottcentrikus vezetői stílus jelenlétekor a legelégedettebbek az alkalmazottak. ·       Az átalakító vezetői stílus jelenlétekor az affektív elköteleződés jellemző. ·       Amikor egy munkavállaló elégedett a munkahelyével, akkor a vállalata iránt is elkötelezett. Az elmélet megismerése és a kutatásom során szerzett tapasztalatoknak köszönhetően azt mondhatom, hogy a szakdolgozat megírása hozzájárult a szakmai ismereteim bővítéséhez és személyiségem fejlődéséhez.