Online kereskedelem a Covid után

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Valastyán Roland
Other Authors: Király Éva
Format: Thesis
Kulcsszavak:elektronikus kereskedelem - online kereskedelem
elektronikus vásárlás - online vásárlás
koronavírus-járvány (COVID-19)
logisztika
vásárlók
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/42746
Description
Abstract:A modern szállítmányozás egyik legnagyobb részét Magyarországon, illetve a világ többi országában is az online kereskedelem által nyújtott kiszállítások teszik ki, amely lehetővé teszi az internet segítségével, hogy anélkül vásárolhassanak a fogyasztók, hogy fizikailag ott lennének, így a mai rohanó világban, ahol mindenki az egyszerűsítésre, minél kényelmesebb megoldásokra vágyik nem csoda, hogy ekkora sikernek örvend az online kereskedelem. A kutatásom fő témája megvizsgálni, hogy a 2019-ben kialakult Covid világjárvány mikben változtatta meg a fogyasztók vásárlási szokásait, különösebb hangsúlyt fektetve az online kereskedelemre (később „e-kereskedelemként” hivatkozva). Dolgozatomban az alábbi kutatási kérdésekre keresem a választ, mint például az e-kereskedelem forgalmi alakulásai, vagy éppen maga a vásárlási szokások alakulásai a Covid időszak alatt, illetve az azt követő években. Egy kizárólag a vírus okozta következmények miatt kialakult helyzet okozta változások ezek, vagy egy folytonos növekedési ráta az e-kereskedelemre nézve. További kutatási kérdéseim érintik a Covid okozta logisztikai, gazdasági nehézségeket Magyarországon, vagy éppen a piacon megjelent teljesen új e-kereskedelmi szektorokat. A fentebb említett kérdésekre dolgozatomban többnyire szekunder adatok alapján, internetes cikkek, publikációk, újságok, valamint könyvek segítségével tudtam adatokat szerezni, illetve egy primer kutatás során egy vásárlási szokásokat feltáró kérdőív segítségével, melyek egy releváns információkból álló képet nyújtanak az e-kereskedelemre, valamint a szállítmányozásban történő változásokra a Covid időszak alatt, illetve az azt követő években. Maga a Covid vírus rengeteg ember hétköznapjait rendezte át a hagyományostól, teljesen megváltoztatva a régebbi megszokott tevékenységeket. A 2020-as lezárásokat követően (teljes kijárási tilalom volt érvényben Magyarországon, az üzletek, boltok, kávézok, éttermek, irodaházak, egyetemek mind zárva voltak) egy teljesen új piaci helyzetet állított fel, amelyben a logisztikának elengedhetetlen szerepe volt. Az éttermek, melyek korábban csak helyben fogyasztással voltak nyitva kénytelenek voltak áttérni az ételszállításra, az áruházak üzletei, melyek csak helyben vásárlást biztosítottak, kénytelenek voltak kialakítani egy teljesen új webáruház rendszert, ahol házhoz szállítást vállaltak, az irodaházaknak muszáj volt alkalmazkodni és lehetővé tenni egy teljes Home-Office rendszert, hogy az alkalmazottak továbbra is fent tudják tartani a cégeket. A lezárásokat követő időszak számomra rendkívül érdekes volt, hogyan tudnak alkalmazkodni ehhez a cégek, milyen gyorsan tudnak kialakítani teljesen új infrastruktúrákat egy akár számukra teljesen új piacon, így témám is ebből adódóan jött létre, hogy ezt bemutathassam a dolgozatomon keresztűl.