Az innováció hatása a pénzügyi szektorra és a társadalomra

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Varga Zsófia Georgina
További közreműködők: Rákos-Nagy Beatrix Lilla
Tasi Péter
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:digitalizáció
elektronikus pénzügyi szolgáltatások
fintech
innováció
ipari forradalom
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/44376
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatomban a pénzügyi szektorra és a társadalomra egyaránt kiható innovációk jelentőségét boncolgatom. Kutatásom célja volt megvizsgáláni, hogyan viszonyulnak az emberek a digitális pénzügyi szolgáltatásokhoz és a FinTech-hez kapcsolódó újdonságokhoz, valamint átfogó képet kapni az innovációk által átalakított pénzügyi szektorról. Primer kutatásomban a pénzügyi szolgáltatást bármilyen módon igénybe vevők szokásait, véleményét mérem fel (ilyen például a készpénz- vagy bankkártya-használati preferencia, a személyes- vagy digitális ügyintézés, a FinTech-hez kapcsolódó fogalmak ismerete). Az ipari forradalmakról általánosságban elmondható, hogy nem csak azt a szektort érintik, amiből kiindulnak, hanem a gazdaságot és a társadalmat is átalakítják. A negyedik ipari forradalom az előző felvonásokhoz képest jóval gyorsabban alakult ki és fejlődik tovább, szinte egyszerre érintve a világ minden területét. A FinTech egy nehezen definiálható kifejezés, amelynek ma még nincsen általánosan elfogadott definíciója sem a közgazdasági szakirodalomban, sem pedig a közéletben. A FinTech új szolgáltatásokat és üzleti modelleket hoz létre amellett, hogy átalakítja a már meglévőket, és egyre nagyobb teret nyernek az új szereplők az eddig bankok által dominált piacokon. Az új technológiák egyre gyakoribb használata miatt adatvédelemre és a csalásmegelőzésre is jelentős figyelmet kell fordítani, az idősebbek számára pedig a digitális analfabétizmus okozhat nehézségeket, ha a hagyományos megoldásokat mindenhol felváltja a digitális. A koronavírus-járvány hatására felgyorsult a digitalizációs folyamat, az újonnan létrehozott elektronikus csatornák nagy része pedig a pandémia után is megmaradt alternatívaként a fogyasztóknak. Kutatásom végén arra a következtetésre jutottam, hogy az emberek többsége nyitott a digitalizált megoldások és a digitális ügyintézés felé, s többen vannak köztük azok, akik az elektronikus formákat preferálják a hagyományoshoz képest. Kitöltőim közepes hajlandóságot mutattak a FinTech-cégek által kínált termékek és szolgáltatások igénybevétele felé, azonban ez abból is fakadhat, hogy számukra ezek ismeretlenek. A FinTech-cégek irányába tanúsított bizalmatlanság tehát az informálatlanság hiányából eredhet.