Generációk jellemzése. Eltérő generációk és a közöttük lévő hasonlóságok, különbségek, ebből fakadó nézeteltérések, ezek feloldása a vállalati életben.
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | 21. század életkor generációs fejlődés hivatal társadalmi különbségek |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/44550 |
Kivonat: | A szakdolgozati téma, amelyet választottam a „Generációk jellemzése. Eltérő generációk és a közöttük lévő hasonlóságok, különbségek, ebből fakadó nézeteltérések, ezek feloldása a vállalati életben”. Azért választottam ezt a témát, mert volt szerencsém egy projektben részt venni, amely „A generációk közötti különbségek a munkahelyen” címet viselte. A projekt célja az volt, hogy ismertessük a különféle generációkat, azok eltéréseit és hasonlóságait, valamint ezek a vállalatra gyakorolható hatásait. Ezt a témát Magyarországon eddig kevesen dolgozták fel, pedig az idő haladásával egyre inkább érdekünk, hogy átfogó képet kapjunk erről a területről. A generációelméletek és ismeretek fontosak, nemcsak a munkahelyi, hanem a mindennapi életünkben is. Az, hogy rendelkezünk azzal a tudással, amely meghatározza a különböző korcsoportok sajátosságát és jellemzőit, nagyban megkönnyítheti a társadalmi és társas életünket. Ugyanakkor a munkahelyi életben is szükségesek e fajta ismeretek ahhoz, hogy a generációk együtt hatékonyan és gördülékenyen végezhessék munkájukat. Tanulmányaim során kulturális és generációs ismeretekre tehettem szert a nemzetközi munkaerőpiac és Hr képzésen és e tudásomnak és az előbb említett projekmenedzsment kurzus keretein létrejött projektbeli kutatómunkám eredményeként szeretném megírni ezt a szakdolgozatot. Első körben bemutatom a generációkat általános jellemzőik szerint, majd a munkahelyi életre kivetített tulajdonságaikat is bemutatom. Ezen felül megvizsgálom, hogy az adott generációs tulajdonságok és jellemzők milyen konfliktust okozhatnak a munka világában akár egy vállalaton belül. A kutatásom célja az, hogy volt egy kvalitatív kutatás során azt a kérdést vizsgáljuk, hogy „a generációk közötti különbségek pozitív és negatív hatásait hogyan küszöbölhetjük ki a munkahelyen”. A kutatás során egy kérdőívet raktam össze, melyben vizsgáltam, hogy a dolgozók hogyan vélekednek az idősebb, illetve fiatalabb generációkkal való munkavégzésről, mely tényezők a legfontosabbak számukra egy munkahelyben, mely tényezők a problémák leggyakoribb kiváltó okai. Ehhez segítségemre volt a jelenlegi munkahelyemen végzett feladatom, a megtartó beszélgetések folytatása, mely során a próbaidejüket letöltő munkavállalók elégedettségéről és szakmai fejlődéséről érdeklődünk HR szinten. Tapasztalataim alapján sokaknak nehezére esik náluknál idősebbekkel, illetve fiatalabbakkal együtt dolgozni, mivel mind más munkaintenzitással dolgozik, mások a szokásaik és a munkával kapcsolatos felfogásaik is. A kérdőíves felmérésem helyszíne a Központi Statisztikai Hivatal volt. A kérdőívben a Likert- skálát alkalmazva, egytől ötig kellett értékelniük a kitöltőknek az adott állításokat. Továbbá a kérdőív elején általános kérdéseket tettem fel a nemek, illetve korcsoportok meghatározásával kapcsolatban. Legalább 80- 100 fő válaszadót értem el a szervezeten belül minél színesebb korcsoporti arányban. A kitöltőket generációkra bontva, a válaszaik alapján elemeztem annak érdekében, hogy egy átfogó képet kapjak arról, hogy egy generáción belül hogyan vélekednek a más generációkkal kapcsolatos munkavégzésről. A válaszok összesítését követően javaslatokat tettem arra vonatkozóan, hogy ezeket a nehézségeket hogyan lehetne hatékonyan kezelni a hivatalon belül, valamint, hogy a pozitív tapasztalatok milyen mértékben és hogyan segítik a vállalat működését. Ennek következtében hipotézisvizsgálatot végeztem két hipotézisemre melyek az idősebb és fiatalabb generációk értékrendbeli különbözőségét és az ezzel járó problémákat vizsgáltam, másrészt pedig az életre szóló munkahely generációnkénti fontosságát vizsgáltam. A hipotézivizsálatot követően javaslatokat tettem ezen problémák és különbözőségek kezelésére és megelőzésére, valamint a generációs jellemzőket vizsgálva visszavezettem a kapott eredményeket a gyakorlatba. Ezeket összesítve következtetések levonásával további javaslatokat tettem, annak érdekében, hogy ezeket és az ehhez hasonló, a kérdőívemből is kitűnő generációk konfliktusokat milyen módon és hogyan lehetne kezelni. Ezeket a javaslatokat a korcsoportok jellemzőire tekintettel tettem. |
---|