„Régen minden jobb volt” – valóban vissza kellene fordítani a jelenséget vagy szükségszerű a változás?

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Farkas-Kazy Réka Ildikó
További közreműködők: Biczók András
Réthi Dr. Gábor
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:cégkultúra
CVF
kkv
kultúraelmélet
OCAI
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/45043
Leíró adatok
Kivonat:A kultúra nagy részét, melybe beleszületünk, neveltetésünk vagy más választásunk nem lévén elfogadjuk és megtanulunk együtt élni vele, de egészen más a helyzet akkor, amikor egy munkahelyről van szó. Napjaink gazdasági és munkaerőpiaci helyzetében pedig egyetlen vállalat sem engedheti meg magának az erőforrások elfecsérlését. Gyakorló HR szakemberként a tanulmánnyal kapcsolatban elsődleges célom, hogy egy dinamikusan fejlődő, nagy múltú családi cégtől 30 év alatt lassan már nagyvállalati babérokig eljutó zárt részvénytársaság esetén léteznek-e még azok a szervezeti kultúraelemek, melyek a gyorsan változó környezetben is kiváltják a további fejlődéshez szükséges elköteleződést és kohéziós erőt a tagok között. A szakirodalmi alapok után megalkottam saját kultúradefiníciómat is. A kutatás során 35 fő töltött ki OCAI kérdőívet, a vezetőségtől az indirekt fizikai állományig. Az adatok elemzése során összesen kétharmad arányban a ’klán’ és ’klán-hierarchia’ szubkultúrák iránti vágy rajzolódott ki, mely a strukturált, biztonságos és családias munkahelyek leírója. A fennmaradó egyharmadon további 4 szubkultúra osztozott, közülük a legerősebb is csak 13%-ot birtokolva. A csoportosított válaszok alapján emellett bizonyosságot nyert a felsővezetés jelentős egysége, mely a további intézkedésekhez szükségképpen jó alapot biztosít. Bebizonyosodott, hogy a vállalat két telephelye szubkultúráit tekintve eltérő, mely így egységes mechanizmusok mellett mégis eltérő vezetést igényel, különös tekintettel az egyik telephelyen kirajzolódó jelentős mértékű és ellentétes irányú elmozdulási igényekre. A kutatásom legfőbb konklúziója, hogy a vállalati kultúra akkor tud sikeresen működni, hogyha résztvevőket sikerül bevonni és érzelmileg kapcsolni ez egészhez, függetlenül, hogy az klán-piac vagy bármi más.