A vidéki, könnyűzenei kisfesztiválok szerepe és fejlesztési stratégiája a Fishing On Orfű és a Bánkitó fesztivál példáján keresztül

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Etzl Regina
További közreműködők: Róbert Nóra
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:fejlesztés(ek)
fesztivál
rendezvény(ek)
rendezvényszervezés
turizmus
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/45967
Leíró adatok
Kivonat:Szakdolgozatom témája a „A vidéki, könnyűzenei kisfesztiválok szerepe és fejlesztéési stratégiája a Fishing On Orfű és a Bánkitó fesztivál példáján keresztül”. A témaválasztásom során fontosnak találtam, hogy olyan témáról írjak, melyhez valamilyen szinten személyes tapasztalatok is kötnek és őszintén érdekel is, ezáltal a kíváncsiság által vezérelve tudom végezni a kutatásaimat. Az ötletem abból indult ki, hogy nagyon közel áll a szívemhez a Fishing On Orfű fesztivál. Az idei év a hetedik alkalom, hogy résztveszek a rendezvényen és már egy pár éve azt érzem, hogy sokkal szívesebben részt veszek egy ilyen kaliberű fesztiválon, mint egy nagyobb volumenű fesztiválon, mint például a Sziget vagy Balaton Sound, ahol emberek ezrei hemzsegnek, mindenhol szponzorációkba boltunk, nem beszélve még arról, hogy sokkal több és nagyobb káros hatással bírnak. Ezért felmerült bennem tehát a kérdés, hogy vajon rajtam kívül még mennyien gondolhatják így? Illetve, szeretnék választ kapni arra is, hogy ezek a kisebb könnyűzenei fesztiválok jelenleg milyen szerepet töltenek be: mekkora a kereslet rájuk, milyen a költségvetésük, kommunikációjuk, a marketingjük, milyen hatásokkal bírnak (mind a környezetre, gazdaságra, emberekre), valamint érdekel még a fejlesztési stratégiájuk, és hogy milyen jövő várhat rájuk, hogyan tudnának fejlődni és van-e bennük akkora potenciál, mint egy nagyobb, Sziget fesztivál szintű rendezvényben?Elengedhetetlennek tartom, hogy a dolgozatom elsőfelében először bemutassam a rendezvényszervezést és a rendezvények típusait, valamint a fesztiválturizmust is szeretném kicsit átjárni, illetve a fesztivál fogalmi meghatározását és típusait megemlíteni, továbbá szó lesz még arról is, hogy milyen hatásokkal járhat egy fesztivál, illetve ennél a résznél, szeretnék pár korábbi kutatásra hivatkozni, és ezáltal számokban is láthatóvá válnak a hatások. Mivel dolgozatomban a könnyűzenei fesztiválok lesznek a középpontban, ezért külön ki szeretném fejteni, mi is a történetük ezeknek a rendezvényeknek. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a fenntarthatóság és környezetvédelem is fontos szerepet játszik akármilyen rendezvényről beszélünk, valamint a két fesztivál, amit vizsgálni fogok egy zöld, természetközeli helyszínen kerül mindig megrendezésre, ezért egy pár mondatban szeretnék a fenntartható fesztiválokról is egy átlátható képet adni. A szakirodalmi áttekintés végén pedig részletesen bemutatom a Fishing On Orfű és a Bánkitó fesztivált, hiszen a saját kutatásaim során ők vannak a középpontban. Mint említettem, a Fishing On Orfű régóta nagyon közel áll hozzám, és úgy érzem sok személyes tapasztalatom van már vele, ezért egyértelmű volt számomra, hogy ő lesz az egyik kutatási alanyom. Szerettem volna mellé egy olyan másik fesztivált találni, ami szintén vidéki, kisebb volumenű, szponzormentes, családias légkörű és hasonló előadói körrel rendelkezik. Így esett a választásom a Bánkitó fesztiválra, mely 1 évvel később indult útjára, mint a Fishing On Orfű.Szekunder kutatásomat többnyire a Budapesti Gazdasági EgyetemKereskedelmi, Vendéglátói és Idegenforgalmi Kari könyvtár szakirodalmai és folyóiratai segítségével végeztem. Ezenkívül még információkat gyűjtöttem a Központi Statisztikai Hivatal olaláról, a Turizmus Bulletin cikkjeiből, valamint egyéb online elérhető forrásokból.Primer kutatásomnál kvantitatív és kvalitatív módszereket is alkalmaztam. Kvantitatív eljárásnál a kérdőíves megkérdezésre esett a választásom, melynél a fesztivál látogatók véleményére voltam kíváncsi. Itt segítségemre váltak az olyan különböző Facebook csoportok, melyek külön a Fishing On Orfű, illetve a Bánkitó közösség számára jöttek létre, illetve egyéb könnyűzenei fesztiválok résztvevői számára fenntartott csoportok. Ezáltal könnyebben el tudtam érni azokat a kitöltőket, akik érdekeltek a témában. Kvalitatív kutatásimódszerként pedig két mélyinterjút készítettem, melyeknél Varga-Csajkás Zoltán, a Fishing On Orfű operatív igazgatója, valamint Oláh Kata, a Bánkitó ügyvezetője voltak segítségemre. Az interjúkat online videóhíváson keresztül valósítottam meg, így több információra tehettem szert és közvetlenebb volt a beszélgetés, mint például egy e-mailes levelezés során.