A matematika és statisztika módszertani ismeretek szerepe a turizmus-vendéglátás közgazdász alapképzési szakon
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Diplomadolgozat |
Kulcsszavak: | 21. század felsőoktatás gazdasági matematika gazdasági statisztika oktatásmódszertan turizmus |
Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/46151 |
Kivonat: | A kutatás a módszertani alapozó tantárgyak szerepétvizsgálja a BGE KVIK turizmus-vendéglátás képzésben, a tantárgyak ismeretanyagánakés általuk megszerzett kompetenciáknak a hasznosságát a munkaerőpiacon. Azegyetemisták általában – feltételezhetően a korábbi tapasztalataiknakköszönhetően – nem motiváltak ezeknek a tantárgyaknak a tanulására, sőt jelentősmértékű szorongást okoznak számukra. Az eredmények több kérdőíves felmérésenalapulnak, emellett személyes megfigyeléseket, mélyinterjúkat ésfókuszcsoportos interjúkat is végeztem. A kutatás a képzés alatti időszak sorána hallgatók nehézségeire és ezek okaira, valamint a képzés utáni gyakorlatitapasztalatokra fókuszál a módszertani alapozó tantárgyakra vonatkozóan.A kutatást előkutatások előzték meg, egyik a matematikára ésaz azzal kapcsolatos szorongásra, annak okaira és annak enyhítési lehetőségeirevonatkozott, a másik a statisztika tantárgyakhoz kapcsolódóan vizsgálta azimént felsorolt szempontokat, kiegészítve a tantárgy hosszabb távúhasznosíthatóságával. Mind a kettő kutatás ÚNKP-kutatás keretében és az egyetemtámogatásának köszönhetően valósult meg. Az első kérdőíves felmérésben 560 BGEhallgató vett részt, és azon belül 316 a KVIK-ről, a másodikban összesen 929hallgató, 298 a KVIK-ről. Két melyinterjú készült a tantárgyakat oktatókkal. Azeredmények összegzése után interjúk készültek arról, hogy hogyan látják aturizmus-vendéglátás képzést volt hallgatóink a munka világából, és ezen belülmit gondolnak a módszertani alapozó tantárgyak szerepéről. Három mélyinterjú folytattamle, amit a volt mesterszakos hallgatók strukturált írásbeli megkérdezéseegészített ki (54 fő részvételével, ami a turizmus-menedzsment magyar képzésrebeiratkozott hallgatók eddigi számának majdnem egynegyede). Az adatgyűjtéstkomplex elemzés követte, a leíró statisztikán túl a következtető statisztikamódszertanát is felhasználva.A matematikához és statisztikához kapcsolódó tanulásinehézségek jelentős részét a tantárgyakhoz fűződő stressz okozza. Sok hallgatónincs tisztában azzal, hogy milyen képességei, készségei fejlődhetnek ezentárgyak tanulása során, és arra sincs rálátásuk, hogy későbbi munkájuk soránhogyan alkalmazhatják az elsajátított elemzési módszereket. Az ismeretanyaghasznosítását és a szorongás csökkentését is segíti, ha több szakmaialkalmazáson keresztül történik a tudásátadás és a módszertani tantárgyakszorosabban kötődnek a turizmus-vendéglátás szak szakmai tárgyaihoz. A BGEEsélyközpont is segítséget nyújt a hallgatóknak, az oktatók pedig több évetartó sikeres módszertani fejlesztést végeznek. A munkaerőpiacrólvisszatekintve, fontos ezeknek a tantárgyaknak a szerepe, a hallgatóinkversenyképességét növelik. |
---|