Belső CSR a magyar családi vállalkozásoknál- avagy hogyan vállalja a felelősséget egy családi tulajdonú vállalat?

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Földesi Melinda
További közreműködők: Géring Dr. Zsuzsanna Margit
Szigeti Cecília
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:belső CSR
családi vállalkozások
CSR
munkavállalók
társadalmi felelősségvállalás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/51961

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg51961
005 20240124092547.0
008 240124suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Földesi Melinda 
245 1 0 |a Belső CSR a magyar családi vállalkozásoknál- avagy hogyan vállalja a felelősséget egy családi tulajdonú vállalat?  |c Földesi Melinda  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Napjainkban már a vállalatok felelőssége túlmutat a –Caroll CSR-piramisa alján elhelyezkedő– gazdaságin, tehát a profitábilis működésen. A társadalmi és környezeti felelősség fontosságát évről évre egyre több vállalat ismeri fel, beleértve a kis- és középvállalkozásokat is –tehát ezáltal a jellemzően ebbe a kategóriába tartozó családi vállalkozásokat is–. A globalizáció következtében eljutottunk arra a pontra, hogy egyéni és szervezeti szinten is lépéseket kell tennünk a fenntarthatóság érdekében. Szervezeti szinten ennek alapja a felelős, fenntartható magatartás.Szakdolgozatom célkitűzéseként szerettem volna megvizsgálni a gazdaságban jelentős erővel bíró családi vállalkozásokat és azok CSR aktivitását. Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a társadalmi felelősségvállalás és a családi vállalkozások után kutatni, azonban erre a két területre egyszerre fókuszáló, ezeket összekapcsoló publikációk tárháza igen csekély. Ezért is tartottam kihívásnak e két téma után kutatni. A téma aktualitása és hasznossága mellett számomra azért is volt érdekes ezen kérdéskör után kutatni, ugyanis családomban több családi vállalkozás is működik, melyből egyet a későbbiekben tovább szeretnék vinni. Ezért is tartottam időszerűnek már most kicsit mélyebbre ásni ezeken a területeken és megvizsgálni más társaságok attitűdjét, tevékenységeit. Két fő téma köré építettem fel a szakdolgozatomat. A családi vállalkozások és a társadalmi felelősségvállalás elméleti és korábbi, hasonló felmérések feltérképezésével sikerült megalapozni a kutatásomat. Ezután egy kisebb irányváltással áttértem egy vállalat érintettjeinek bemutatására, mind belső, mind külső szemszögből. Végül, de nem utolsó sorban a CSR belső érintettjeit ismertettem, mely megfelelő elméleti alapot adott a későbbi felmérésemhez.Vállalati gyakorlatok feltérképezéséhez kvalitatív kutatásra esett a választásom, mert úgy gondolom, ez a módszer illeszkedik legjobban kutatási témakörömhöz. Kutatási kérdésként azt vizsgáltam, hogy vajon milyen belső CSR sajátosságai lehetnek acsaládi vállalkozásoknak, ha egyáltalán létezik olyan. Azt feltételeztem, hogy a közvetlenebb, személyesebb kapcsolatok kialakulása miatt a belső CSR erősebb szerepet játszhat a családi tulajdonú szervezeteknél, mint a külső. Mivel nincs törvényileg meghatározva a családi vállalkozás, mint vállalkozási forma besorolása, szakdolgozatomban Kása és szerzőtársai által, 2019-ben ismertetett meghatározásnak eleget tevő társaságokat feleltettem meg és vontam be felmérésembe, mely megalapozott definíció a Budapest Lab kutatási programjának keretében született meg.A lebonyolított interjú három fő nyomvonalon haladt. Elsősorban megismerhettem a felkeresett családi vállalkozások általános jellemzőit, ezután pedig a vezetők véleményét a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatban. Csigéné Nagypál 2008-as doktori értekezésében elkülönített kategóriái –mely CSR aktivitásuk szerint csoportosította a szervezeteket– az általam megkeresettekre is beazonosítható volt. A harmadik blokkban pedig a munkavállalói gondoskodás, jólét vizsgálatára helyeztem a hangsúlyt a szervezetek működésében. Hat családi tulajdonú vállalkozás vezetőjének hozzáállását és CSR aktivitását ismerhettem meg, melyek tevékenységüket és méretüket tekintve igen megosztók voltak. A vezetőség hozzáállása nagyban befolyásolhatja az egész vállalat e tevékenységét és az abban dolgozók attitűdjét.A két, előzetesen megfogalmazott feltevésem, melyek szerint a belső CSR erősebb, nem nyert bizonyítást, az pedig, hogy az ilyen kisebb társaságoknál a társadalmi felelősségvállalási tevékenységek alapjául szolgáló stratégia jellemzően hiányzik, bizonyítást nyert az általam megkeresettek körében.Úgy gondolom, még van hova fejlődniük a kisebb szervezeteknek CSR terén –ehhez dolgozatomban különböző javaslatokat fogalmaztam meg–, de kiemelkedő eredményeket ért el az általam felkeresett társaságok közül jópár.Úgy érzem, sikerült mélyebbre ásnom, valamint kiszélesíteni látókörömet a családi vállalkozások társadalmi felelősségvállalását és munkavállalói gondoskodásukatilletően, mely során számos tanácsot kaptam és gyakorlatot szereztem, melyet a későbbiekben be tudok építeni saját vállalkozásunkba is.Remélem, dolgozatommal némiképp én is hozzájárulhattam e gondolkodásmód terjesztéséhez, ezáltal pedig később a társadalmi jólét növeléséhez. 
695 |a belső CSR 
695 |a családi vállalkozások 
695 |a CSR 
695 |a munkavállalók 
695 |a társadalmi felelősségvállalás 
700 1 |a Géring Dr. Zsuzsanna Margit  |e ths 
700 1 |a Szigeti Cecília  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/51961/1/F%C3%B6ldesi_Melinda_D18T9O.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/51961/2/BA_O_F%C3%B6ldesi_Melinda.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/51961/3/F%C3%B6ldesi%20Melinda.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/51961/4/F%C3%B6ldesi.M..pdf  |z Dokumentum-elérés