A koronavírus hatása az árufuvarozásra

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Magyar Richárd
Other Authors: Szőke Dr. Brigitta
Kulcsszavak:21. század
adafeldolgozás
árufuvarozás
egyezmények
instabilitás
koronavírus-járvány (COVID-19)
szállítmányozás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/53612
Description
Abstract:Dolgozatom első részében az árufuvarozás/szállítmányozás története kerül górcső alá, majd ez után a koronavírus gazdasági hatása a szegmensre. Végül az árufuvarozás jogi rendszere és alapfogalmai kerül ismertetésre, ezt követően pedig a szakmai gyakorlatom helyéül szolgáló vállalat bemutatása.Az árufuvarozás egészen messzire nyúlik vissza a történelemben. Ahogy az áru, mint cserekereskedelem létrejött, úgy létrejött vele az igény, hogy eljuttassák egyik helyről a másikra. Kezdetben lovaskocsikon hordták a portékáikat az árusok, egyik városból a másikba, amelyet az autó megjelenésével a robbanómotoros gépjárművek váltottak fel. Olyannyira fontossá vált az árufuvarozás, akár közúton, akár vasúton, hogy a második Világháború során, többször hidakat robbantottak fel, elvágva azzal az élelem, vagy lőszer utánpótlás útját.A koronavírus nem csak a zárásokkal gyakorolt kényszert a fuvarozási szegmensre, hanem a később elszabaduló üzemanyagárakkal is, illetve, a konténerek árának megemelkedése, majd hiánya okozott válságot s szegmensben. Ezen problémákkal párhuzamosan a sorozatos elbocsátások száma kezdett emelkedni, mely nyilvánvalóvá tette a piacon uralkodó problémákat.A CMR egyezmény a legalapvetőbb jogi szabályozása a fuvarozásnak és szállítmányozásnak. legalapvetőbb szabályozásokat a CMR egyezmény tartalmazza. A CMR dokumentumnak tartalmaznia kell minden információt a rakományról, súly, méretek, rendeltetési hely stb.Összefoglalás:A koronavírus nem csak a lakosság egészségén és pénzügyi helyzetén hagyott nyomot, hanem a vállalatok nagy részén is, legyen az mikro vagy nagyvállalat. A fuvarozást tekintve, kezd visszatérni a 2020 előtti időszakhoz (melyen azért nehezít egy kelet-európai háború Oroszország és Ukrajna közt). Feltehetnénk a kérdést: Vajon mennyi időre van még szüksége a gazdaságnak felállni egy két éven át tartó krízisből, hiszen ha a vállalatok nagy része akár autóipar, akár bármilyen gyártói szegmens, a fuvarozásra kihatással lesz, hiszen ha nincs mit gyártani és eladni, nincs mit fuvarozni. A cégek proaktivitása hatványozott szerepet kap ebben az időszakban, hiszen aki tud újítani, versenyképes maradhat. Összességében amely cég túl tudta élni a Covid-válságot, az nagy valószínűséggel megerősödve tudja folytatni tevékenységét, jelentős tapasztalatokat gyűjtve.