Mesterséges intelligencia szerepe a grafikai szektorban

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Farkas Dávid
További közreműködők: Dudás Péter
Kulcsszavak:grafika
mesterséges intelligencia
prompt
szerzői jog
tartalomtervezés
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/54129
Leíró adatok
Kivonat:Az utóbbi évtizedekben a mesterséges intelligencia (MI vagy AI) robbanásszerű fejlődése átfogó hatást gyakorolt a kreatív iparágakra, különösen a grafikai szektorban. A generatív képalkotás alkalmazása különféle területeken új lehetőségeket kínál, de ugyanakkor fontos jogi és etikai kihívásokat is felvet. Az egyik legérdekesebb kérdés, amely felmerül ebben a kontextusban, az a szerzői jog alkalmazása a generatív képek felhasználásában. A szerzői jog hagyományosan az emberi kreativitás eredményeinek védelmét szolgálja, de a gépi tanulási algoritmusok által létrehozott művek esetében a kérdés összetettsége számos vitát generál. A generatív művészeti technikák, mint például a GAN (Generative Adversarial Network), lehetővé teszik, hogy a számítógépek önmagukban is alkossanak művészi tartalmat, ami megkérdőjelezi a hagyományos szerzői jogi keretek alkalmazhatóságát. Az egyik központi probléma a generatív képek jogi státuszának bizonytalansága, és az ebből eredő viták a kreatív tartalmak felhasználását illetően. Felmerül a kérdés, hogy egy gépi algoritmus által létrehozott kép vagy mű kinek a tulajdonában van, és hogyan illeszkedik a meglévő szerzői jogi rendszerbe. Ezen túlmenően, a generatív művészet alkalmazásával kapcsolatos etikai aggályok is felszínre kerülnek, különösen a művészi eredetiség és az alkotói szándék kérdéskörei. Ebben a kontextusban rendkívül fontos, hogy megvizsgáljuk, hogyan reagálnak a jogrendszerek a generatív művészet kihívásaira, és hogyan próbálják megértelmezni és kezelni a gépi tanulással létrehozott művek jogi aspektusait. Emellett érdemes áttekinteni, hogy a szakemberek, beleértve a jogászokat, művészeket és technológiai szakértőket, hogyan vélekednek ezen kérdések kapcsán. Azt is fontos elemezni, hogy a grafikai szektorban milyen szerepet tölt be a generatív képalkotás és a további eszközök használata, ez mennyire osztja meg a szereplőket. Tapasztalatim alapján elmondható, hogy több csoportra oszthatóak a terület szereplői, vannak akik napi szinten használnak AI támogatott rendszereket, míg vannak akik ellenzik ezek használatát. Számos olyan alkotás van melyet van aki sajátjaként használ fel miközben nem is ő hozta létre azt, ez újból felveti a szerzői jog és az etikai kérdését: Használható és továbbadható e sajátként egy AI által gyártott alkotás?