A közlekedési kultúra hatása a közúti közlekedésben

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Darázs Kálmán
Other Authors: Kozma Dr. Tímea
Takács Ferenc
Format: Thesis
Kulcsszavak:közlekedéspszichológia
közúti kommunikáció
közúti közlekedés
logisztika
szabálytalanság
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/54312
Description
Abstract:A szakdolgozatom témája a logisztika, ezzel kapcsolatos definíciók, a fuvarozási ágak, mint a légi-, vízi-, vasúti- és közúti közlekedés és azoknak a tulajdonságai, illetve összehasonlítom az előnyeit és a hátrányait, továbbá megvizsgálom ezek kombinációinak hatékonyságát. Ezen felül a logisztika történetét és a közúti forgalomban résztvevők közlekedési kultúráját is taglalom. A dolgozatom első felében átfogó képet kívánok adni a logisztika rendszeréről általánosságban, az utakról hazai és globális szinten. Bemutatom a fuvarokmányokat, szót ejtek a kiszervezésről. Szakirodalmi kutatás alapján összegyűjtöm a szükséges definíciókat és kitérek közlekedéspszichológiai témákra.A kutatásaim során kétféle módszert alkalmaztam, az egyik egy kvantitatív jellegű kérdőíves vizsgálódás, amiben felmérem a válaszadók közlekedési szokásait, tapasztalatait és véleményét. A kitöltés feltétele volt a legalább „B” kategóriás jogosítvány megléte és törekedtem arra, hogy a válaszadók között minél nagyobb számban előforduljanak hivatásos gépjármű vezetők, akik hozzám hasonlóan a logisztika területén tevékenykednek. A másik módszer egy kvalitatív jellegű mélyinterjú. Ezt egy rendőrrel készítettem, aki ellenőrző járőr pozícióban tevékenykedik és a feladatkörébe tartozik a KRESZ szabályainak betartatása. Így meg tudom vizsgálni a kérdéskört mindkét oldalról, a szabályszegők és az őket ellenőrző rendfenntartók oldaláról is.Ezeknek a kutatásoknak a segítségével arra keresem a válaszokat, hogy hogyan javíthatnánk a közúti közlekedés biztonságán, hogyan szankcionálhatnánk a szabálytalankodókat, milyen visszatartó erőjű rendelkezéseket foganatosíthatnánk és milyen technikai fejlesztésekkel segíthetnénk ezt a törekvést. A válaszok kiértékelése után megállapítottam, hogy a szabálytalankodók köre nem áll összefüggésben a korcsoporttal, ezért ilyen szempontból nincs szükség specifikus intézkedésekre. A javaslataim rávilágítanak arra is, hogy milyen gazdasági előnyök származhatnak a különböző ágazatokban a közlekedésbiztonság javulása esetén.