Pénzügyi tudatosság fejlesztő programok hatékonysága és fejlesztése az Y és Z generációk számára

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Farkas Eszter
Other Authors: Antalóczy Dr. Katalin Júlia
Gáspár Nóra
Format: Thesis
Kulcsszavak:21. század
befektetett pénzügyi eszközök
hatékonyság
pénzügyi döntések
pénzügyi tudatosság
Y generáció
Z generáció
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57009
Description
Abstract:Szakdolgozatomat a pénzügyi tudatosságot fejlesztő programok hatékonyságáról és fejlesztéséről írtam az Y és Z generáció körében. A pénzügyi tudatosság ismerete és elemzése nagyon érdekesnek bizonyul számomra több szempontból is, hiszen az egészséges pénzügyi szokások kialakítása elengedhetetlen minden korosztály számára. Ezek a döntések befolyásolják a pénzügyi céljainkat és az anyagi biztonságunkat.Az Y és Z generáció, azaz a köznyelvben „Millenniumok” és a „Z generáció” jelentős társadalmi és gazdasági erővé váltak és a jövő döntéshozói lesznek. Emellett ezeknek a generációk tagjainak pénzügyi döntéseit és szokásait számos tényezők befolyásolhatják, beleértve a technológiai fejlődést, gazdasági változásokat, valamint a tanulási és oktatási hátteret. Sokszor vehetjük észre akár azt is, hogy a közvetlen környezetünkben a fiatalok nem mindig tudják hogyan kezeljék pénzügyeiket, például hitelfelvételkor, befektetések kiválasztásakor vagy akár nyugdíjtervezés során.A modern társadalomban egyre bonyolultabbá válnak a pénzügyi döntések, és ezeknek a szolgáltatása is egyre csak nő. A digitalizálás térnyerése különböző kihívásokat jelent ezen területeken, amelyekre fel kell készülni, illetve a social média különböző hirdetései is nagyban befolyásolni tudják a pénzügyi döntéseket. Ezért aktuális, hogy a társadalom rendelkezzen megfelelő pénzügyi ismeretekkel. Ez a fajta tudás egy bekövetkező válság idején is könnyedséget jelenthet. Azt már az elmúlt évtizedekben megtapasztalhattuk, hogy a pénzügyi szektorban megfigyelhető hiányosságok és hibás pénzügyi döntések milyen súlyos következményekkel járhatnak. A pénzügyi kultúra fejlesztési eszközeire és azok érintettjeire is kitértem, illetve pénzügyi tanácsadók szerepére a digitalizáció világában.A mai világban már számos pénzügyi tudatosságot fejlesztő program áll rendelkezésre a különböző korosztályok számára, az viszont kérdéses, hogy mennyire sikereseket azok, illetve hatékonyak.Szakdolgozatomban a fentiekre fogom keresni a választ, illetve arra, hogy melyik korosztály igényli ennek a lehetőségét. Fontos még azt is megjegyezni, hogy a helyes pénzügyi döntések meghozatala nemcsak egyéni jólétüket szolgálja, hanem hozzájárul a gazdaság stabilitásához. Ezen felül, a generációk vagy akár társadalmi csoportok pénzügyi attitűdjeinek vizsgálata lehetővé teszi azt, hogy jobban megértsem az egyes csoportok kihívásait. Ezzel akár hatékonyabb intézkedéseket lehet hozni a pénzügyi oktatás és támogatás terén. A digitális technológia elterjedése, az egyszerűbb hozzáférés a pénzügyi szolgáltatásokhoz (online banking) és az új befektetési lehetőségek megjelenése mind olyan tényezők, amelyek befolyásolják a generációk pénzügyi viselkedését és döntéseit. Illetve a két nemzedék összehasonlítása ebből a szempontból lehetővé teszi, hogy megértsem hogyan alakulnak ezek a szokások az idő múlásával. Ez az ismeret segíthet még a banki szolgáltatóknak és oktatóknak abban, hogy segítsék őket felelősen és hatékony kezelni pénzügyeiket, valamint tovább fejleszteni ennek a tudatosságnak a fejlesztéséhez kapcsolódó programot. Kutatásom célja, hogy definiáljam a pénzügyi tudatosság fogalmát, illetve, hogy feltárjam és megértsem a pénzügyi szokások összetett természetét, valamint azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják ezeket egyéni és társadalmi szinten egyaránt. A kutatás során arra törekszem, hogy megvizsgáljam a befolyásoló tényezőket és azok változásait a két generáció között, valamint azoknak a digitális technológia fejlődésével bekövetkező változásait. Megvizsgálom továbbá azt is, hogy hogyan különböznek ennek a két generációnak a pénzügyi ismeretei, attitűdjei és viselkedései. A kutatás során megfigyelem hogyan hatottak a demográfiai és környezeti tényezők hatására az előbb említett attitűdök, valamint azt is, hogy a technológiai és a digitális eszközök elterjedése mennyire befolyásolta ezeket a korcsoportokat. Célja még az is, hogy feltárjam a pénzügyi nevelés és az oktatás fejlettségét, valamint, hogy milyen lehetőségek vannak a banki szektorban a pénzügyi felelősségvállalásának és öngondoskodásának támogatására.