A közösségi színház mint a fenntartható fejlődés inkubátora
Saved in:
| Main Author: | |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Format: | Students’ Scientific Association paper |
| Kulcsszavak: | Empowerment közösségi színház részvételi akciókutatás színházi nevelés társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg57922 | ||
| 005 | 20250923115639.0 | ||
| 008 | 250923suuuu hu o 000 hun d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a hu | ||
| 100 | 1 | |a Prelozsnik Zsófia | |
| 245 | 1 | 2 | |a A közösségi színház mint a fenntartható fejlődés inkubátora |c Prelozsnik Zsófia |h [elektronikus dokumentum] |
| 516 | |a Students_Scientific_Association_paper | ||
| 520 | 3 | |a Az elmúlt években a színházak repertoárján egyre nagyobb számban jelennek meg olyan darabok, melyek különböző társadalmi problémákkal, nehézségekkel foglalkoznak, mint például a fiatalok útkeresése, generációs problémák, társadalmi beilleszkedés vagy akár a kirekesztettség. Két éve látok bele egyre inkább a Katona József Színház értékteremtő és közösségépítő programjaiba és eseményeibe, így eldöntöttem, hogy a TDK dolgozatom és később a szakdolgozatom megírásakor a színházi projektek társadalomra gyakorolt hatásait szeretném kutatni. A Katonában működő Behívó színházpedagógiai foglalkozásokat tartó csapatának tagjai egy nagyon szép és fontos projektet visznek immár négy éve – a Rákospalotai Leánynevelő és Javítóintézetbe járnak ki találkozni és alkotni a bent élő lányokkal, mely foglalkozásokhoz az intézet falain kívülről jövő nők és lányok, illetve a színház egyes színészei is csatlakoznak. A foglalkozások lényege, hogy elmossa a határokat roma és nem roma, fiatal és idősebb nők és lányok között, hogy színházi eszközök segítségével hidakat építsenek és felruházzák a lányokat az empowerment erejével. A résztvevők kapcsolódnak egymással és rengeteget tanulnak magukról és társaikról – mindezt játékos keretek között. Ennek a projektnek a vizsgálatához a fenntartható fejlődési célokat (SDG-k) kezdtem el átfogóan tanulmányozni – kiemelt figyelmet fordítva az egyenlőtlenségek csökkentésére, mely a 10. cél, valamint arra, hogy hogyan kapcsolódnak ezek a célok egymáshoz, milyen hatásaik vannak egymásra. A kutatás során a részvételi akciókutatás módszerét alkalmaztam – ami által nem csak mint megfigyelő, hanem mint résztvevő is jelen voltam a foglakozásokon –, annak érdekében, hogy a fő kutatási kérdésemre választ kapjak, mely a következő: Miben és hogyan mérhető a Behívó rákospalotai projektje, a Mégis szabadon… társadalmi hasznossága? Kutatásom során félig strukturált interjúkat készítettem a program vezetőivel, az intézetben élő és a kívülről érkező lányokkal/nőkkel, illetve a részt vevő színészekkel, hogy a lehető leginkább átfogó képet kapjak a projektről és annak a közösségre, illetve az egyénre gyakorolt hatásairól. Az interjúkból többek között kiderült, hogy a lányok kölcsönösen pozitívan hatottak egymásra: a bent élő lányok nyugodtabbak lettek, megtanultak jobban kommunikálni, a kintiek szókimondóbbak és őszintébbek lettek. Az otthon falai között lévő lányok a projekt során azt is megérezték, hogy figyelnek rájuk és számít, amit mondanak. | |
| 695 | |a Empowerment | ||
| 695 | |a közösségi színház | ||
| 695 | |a részvételi akciókutatás | ||
| 695 | |a színházi nevelés | ||
| 695 | |a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése | ||
| 700 | 1 | |a Győri Dr. Zsuzsanna |e ths | |
| 700 | 1 | |a Vági Eszter |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/1/Prelozsnik_Zs%C3%B3fia_PSZK.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/2/Prelozsnik_Zs%C3%B3fia_PSZK.zip |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/3/PrelozsnikZs%C3%B3fia_biralati_lap_2024.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/57922/4/Dolgozat%20b%C3%ADr%C3%A1lati%20lap%202024.pdf |z Dokumentum-elérés |