A családi vállalkozások sajátos erőforrásainak hatása a pénzügyi teljesítményre

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Budai Katalin
Other Authors: Sisa Dr. Krisztina Andrea
Format: Students’ Scientific Association paper
Kulcsszavak:családi vállalkozás
erőforrás(ok)
kis- és középvállalkozás - KKV
koronavírus-járvány (COVID-19)
pénzügyi teljesítmény
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/57991
Description
Abstract:A kutatásom célja, hogy megvizsgáljam milyen mértékben és hogyan hatnak a családi vállalkozások sajátos erőforrásai - mint az elkötelezettség, a családi befolyás, vagy a hagyományok őrzése - a vállalkozások pénzügyi teljesítményére. Az elemzés során figyelembe vettem az erőforrás alapú nézőpont (RBV) elemeit és a társadalmi-érzelmi vagyon (SEW) elméletet is. Olyan erőforrások feltárására fektettem hangsúlyt, amelyek versenyelőnyt biztosíthatnak a családi vállalkozások számára. A kutatásban kvantitatív és kvalitatív módszerekkel dolgoztam. Az egyedi erőforrások családi vállalkozások életében betöltött szerepét kérdőíves és interjús megkérdezéssel mértem fel. A Likert-skálán mért válaszokat az éves beszámolókból kalkulált pénzügyi mutatókkal - mint például adósságráta, bevételek növekedése, vagy ROA - hasonlítottam össze, különböző statisztikai modellek segítségével. A vizsgálatok során az R statisztikai programot használtam, ami széles körű adatelemzési és vizualizációs lehetőségeket kínál. A kvalitatív adatok elemzéséhez a tulajdonosokkal készített interjúk adatait használtam fel. Ezeket a tematikus elemzés és a tartalomelemzés módszereivel vizsgáltam, és megfigyeltem őket a hipotéziseim szempontjából értelmezve. Hipotéziseim a sajátos erőforrások szerepét hangsúlyozták, így ezek meghatározó jellegét szerettem volna alátámasztani. A vizsgálataim részben alátámasztották a feltevésemet, miszerint a családi vállalkozások sajátos erőforrásai hatással lehetnek a pénzügyi mutatókban mért teljesítményre, különösen a ROA értékére.Eredményeim és azok értelmezése inspiráló lehet további kutatások elvégzéséhez, amelyekben fontos szerepet tölthetnek be a magyar családi vállalkozásokat jellemző sajátosságok és a piaci környezetük különbözősége.