A mesterséges intelligencia hatása a tanulási folyamatokra és befolyása a munkaerőpiacra
Saved in:
| Main Author: | |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Format: | Thesis |
| Kulcsszavak: | fejlődés integráció mesterséges intelligencia munkaerőpiac tanulás |
| Online Access: | http://dolgozattar.uni-bge.hu/58070 |
MARC
| LEADER | 00000nta a2200000 i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | dolg58070 | ||
| 005 | 20250923125536.0 | ||
| 008 | 250923suuuu hu om 000 hun d | ||
| 040 | |a BGE Dolgozattár Repozitórium |b hun | ||
| 041 | |a hu | ||
| 100 | 1 | |a Blaubacher Barnabás | |
| 245 | 1 | 2 | |a A mesterséges intelligencia hatása a tanulási folyamatokra és befolyása a munkaerőpiacra |c Blaubacher Barnabás |h [elektronikus dokumentum] |
| 520 | 3 | |a BLAUBACHER BARNABÁS Konzulens: Nemzetközi gazdálkodás szak Dr. Folmeg Márta Nemzetközi üzletfejlesztés specializáció Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék, adjunktus, PhD BGE KKK BGE KKK A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA HATÁSA A TANULÁSI FOLYAMATOKRA ÉS BEFOLYÁSA A MUNKAERŐPIACRA Napjaink egyik legjelentősebb technológiai fejlődését a mesterséges intelligenciának (MI) köszönhetjük. Ez egy olyan új terület számunkra, amely a jövőben, és most is számtalan lehetőséget tár fel elénk. Hatással van a gazdaságra, az oktatásra és a mindennapi életünkre egyaránt. Én azonban a dolgozatomban a tanulási folyamatokra koncentrálva kerestem a válaszokat, hiszen a MI által kínált tanulási módszertanok új ajtókat nyitnak meg számunkra. Ennek fényében, egyre inkább felértékelődnek azok a készségek, amelyet úgy hívunk „soft skill” -ek. Ezek alatt értendő például a kreativitás, kritikus gondolkodás, problémamegoldás vagy éppen a digitális írástudás. Ebből kifolyólag választottam dolgozatom témájaként a mesterséges intelligencia hatásainak vizsgálatát a tanulási folyamatokra és a munkaerőpiaci igényekre. Előreláthatólag olyan fejlesztéseket és ezzel együtt lehetőségeket fog magával hozni, amely által sosem lehet az ember éppen eléggé tájékozott, ezért is tartottam egy érdekes és konkrét megközelítésnek a tanulási folyamatokra gyakorolt hatását. A dolgozatom céljának meghatározásához két fő kérdést alkalmaztam, amelyek a következők voltak: „Milyen hatással van a mesterséges intelligencia a tanulási folyamatokra?”, valamint „Milyen befolyással bír az AI a munkaerőpiacon?”. Ezek által fel tudtam tárni, hogy a mesterséges intelligencia milyen módon alakítja át a tanulási folyamatokat, valamint hogyan befolyásolja munkavállalói szemszögből a munkaerőpiacot. A kutatásom által tehát, arra szerettem volna választ kapni, hogy a MI számunkra milyen új módszereket és alternatívákat kínál a tudás megszerzésére és arra, hogy maga a tanulási folyamat hatványozottan hatékonyabban menjen végbe. Ezen kívül pedig még a gazdasági hatását vizsgáltam a munkaerőpiac perspektívájából. A szakdolgozatom kutatási módszereként a kvantitatív kutatási metódust találtam a leghatékonyabbnak. Az adatgyűjtés céljából egy 12 kérdésből álló Google Forms kérdőívet tettem közzé, amelyet összesen 100 fő töltött ki. A kérdéseket jól megfontolva és strukturálva építettem fel, hogy a dolgozatom központi kérdéseire egyértelmű eredményeket kapjak és azáltal le tudjam vonni a következtetéseket. A válaszadók szempontjából igyekeztem minél szélesebb spektrumban kiválasztani az alanyokat, például többek között a demográfiai, az oktatásban résztvevők végzettségi, foglalkozási és életkori különbségek által is tudtam szűrni közel arányosan a nemek közötti a válaszokat. Kutatásom eredményei által egyértelművé vált, hogy a mesterséges intelligencia már nagy számban integrálódott mind az oktatási területeken és a munkaerőpiacon is egyaránt. Választ kaptam arra is, hogy legfőképp a MI felhasználók a ChatGPT-t használják a legnagyobb számban. A munkavállalók és a tanulók legfőképp kiegészítő eszközként használják a feladataik során, azonban az az eshetőség is előfordul egyes válaszadóknál, hogy a mesterséges intelligencia egyre nagyobb teret nyer el az egyes feladatok elvégzésénél és teljesen ráhagyatkoznak az MI szolgáltatásaira. Ez a tendencia hosszabb távon negatív hatással lehet a kreativitásukra, az önálló gondolkodásukra és a problémamegoldó készségükre is egyaránt. Ezzel párhuzamosan nem elhanyagolható azt megemlíteni, hogy milyen mértékben növelte ezáltal a munkavégzés során a hatékonyságot. Főbb példaként említeném a marketing, pénzügyi és szoftverfejlesztési szektorokat. A rutinszerű adminisztrációs és ügyfélszolgálati feladatok elvégzése során azonban előfordul, hogy a MI részben kiválthatja a munkavállalók személyét, amely szintén egy meghatározó tényezőnek bizonyul. Azonban, ha a mesterséges intelligencia által kínált új lehetőségek ki tudnak váltani egyes feladatokat, akkor újakat is teremthet számunkra? Mindezekből arra következtethetünk, hogy a MI térnyerése pozitív hatásokkal és ugyanakkor negatív kihívásokkal is szolgálhat az oktatási területeken és a munkaerőpiacon is. Az MI jelentősen támogatja a tanulást és a munkavégzést, ugyanakkor komoly társadalmi és gazdasági változásokat idézhet elő. A jövőben kulcsfontosságúvá válnak a digitális készségek, az MI tudatos oktatások és a célzott képzések fejlesztése, hogy a felhasználók hatékonyan és felelősségteljesen viszonyuljanak a mesterséges intelligencia használatához és az általa kínált új lehetőségekhez és kihívásokhoz. Hiszen a rohamos technológiai fejlődés következtében új elvárások ütköznek ki a munkaerőpiacokon a digitális készségek területén. Kutatásomból rájöhetünk arra, hogy a MI egy olyan erőforrást kínál számunkra, amelyet meg kell tanulnunk használni és kiaknázni az ebből következő lehetőségeket a saját kompetenciáink fejlődése mellett. | |
| 695 | |a fejlődés | ||
| 695 | |a integráció | ||
| 695 | |a mesterséges intelligencia | ||
| 695 | |a munkaerőpiac | ||
| 695 | |a tanulás | ||
| 700 | 1 | |a Folmeg Dr. Márta |e ths | |
| 700 | 1 | |a Forrai Dániel |e ths | |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58070/1/Blaubacher_Barnaba%CC%81s_SZAKDOLGOZAT.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58070/2/biralati-szempontok-belso-biralo-alapkepzes_Blaubacher%20Barnab%C3%A1s.pdf |z Dokumentum-elérés |
| 856 | 4 | 0 | |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58070/3/Ku%CC%88lso%CC%8B_bi%CC%81ra%CC%81lat.pdf |z Dokumentum-elérés |