Startupok az e-kereskedelemben- A Vinted példája

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Csányi Evelin
Other Authors: Albert Renáta
Antalóczy Dr. Katalin Júlia
Format: Thesis
Kulcsszavak:e-kereskedelem
online értékesítés
ruhaipar
startup
üzleti modellek
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58120

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58120
005 20250923125624.0
008 250923suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Csányi Evelin 
245 1 0 |a Startupok az e-kereskedelemben- A Vinted példája  |c Csányi Evelin  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Az e-kereskedelem az elmúlt évtizedekben az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazattá vált, amely alapjaiban változtatta meg a vállalatok működését és a fogyasztói szokásokat. Az internet és a digitális technológiák rohamos fejlődése lehetővé tette, hogy a vállalkozások földrajzi korlátok nélkül érjék el a vásárlókat, miközben az online vásárlás egyre népszerűbbé vált világszerte. Ez a folyamat nemcsak a nagyvállalatoknak, hanem az induló vállalkozásoknak, azaz startupoknak is új lehetőségeket teremtett. A startupok rugalmas, innovációra építő működésükkel képesek gyorsan alkalmazkodni a piaci változásokhoz, és új üzleti modellek bevezetésével formálják az iparágak jövőjét. A téma különösen aktuális, mivel az e-kereskedelmi startupok szerepe egyre meghatározóbbá válik, különösen a C2C (consumer-to-consumer) platformok térnyerésével. Ezek a piacterek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a felhasználók közvetlenül egymás között kereskedjenek, csökkentve a hagyományos kiskereskedelmi modellekre való hagyatkozás szükségességét. Az egyik legkiemelkedőbb példa erre a Vinted, egy litván eredetű online piactér, amely a használt ruházati cikkek adásvételére és cseréjére specializálódott. A Vinted nemcsak sikeres e-kereskedelmi startupként vált ismertté, hanem egyben az unikornis státusza miatt is, azaz elérte az egymilliárd dolláros piaci értéket, ami kiemelkedő teljesítmény egy C2C platform esetében. A szakdolgozat célja, hogy bemutassa a startupok szerepét az e-kereskedelemben, különös tekintettel az üzleti modellek, a növekedési stratégiák és a fenntarthatóság kérdésére. A dolgozatban a Vinted esettanulmányán keresztül elemzem, hogy egy startup milyen tényezőknek köszönheti sikerét, milyen kihívásokkal kell szembenéznie a nemzetközi terjeszkedés során, és milyen tényezők járultak hozzá az unikornis státuszának eléréséhez. A kutatási kérdéseim a következőek: 1. Milyen tényezők befolyásolják a felhasználók elégedettségét és bizalmát a Vinted platformmal kapcsolatban? 2. Mennyire fontos a fenntarthatóság a felhasználók számára a Vinted használata során? 3. Hogyan értékelik a felhasználók a Vinted üzleti modelljét, és mennyire tartják azt hosszú távon fenntarthatónak? A kutatás során szakirodalmi forrásokra, statisztikai adatokra támaszkodom, valamint kvantitatív módszereket is egyaránt alkalmazok. A dolgozat első részében bemutatom az e-kereskedelem és a startup fogalmát, valamint az unikornis cégek és a fenntarthatóság jelentőségét. Ezt követően részletesen elemzem a Vinted üzleti modelljét. A dolgozat célja, hogy átfogó képet adjon az e-kereskedelmi startupok működéséről, és választ adjon arra, hogy milyen tényezők segítik elő egy vállalat sikeres szerepét az online piactérben.A Vinted példája jól mutatja, hogy az e-kereskedelmi startupok nemcsak piaci résekre reagálnak, hanem új fogyasztói igényeket is képesek formálni. A fenntartható divat iránti növekvő érdeklődés, valamint a körforgásos gazdasági modellek iránti elköteleződés olyan társadalmi trendeket jelentenek, amelyekre a Vinted sikeresen építette üzleti stratégiáját. A felhasználók számára nemcsak a termékek elérhetősége és ára fontos, hanem az is, hogy vásárlásaikkal tudatos döntést hozzanak, környezeti és társadalmi szempontokat is figyelembe véve. A dolgozat vizsgálja azt is, hogy milyen digitális eszközöket és megoldásokat alkalmaz a Vinted a felhasználói élmény javítása és a platform biztonságos működése érdekében. Továbbá kiemelt figyelmet fordítok a közösségi visszajelzések, értékelések és ajánlórendszerek szerepére, amelyek alapvetően befolyásolják a bizalmi viszony kialakulását a vásárlók és eladók között. A dolgozat célja nemcsak egy konkrét sikeres vállalkozás bemutatása, hanem annak feltárása is, hogy milyen tényezők lehetnek iránymutatók más startupok számára a digitális piactérben való érvényesüléshez. 
695 |a e-kereskedelem 
695 |a online értékesítés 
695 |a ruhaipar 
695 |a startup 
695 |a üzleti modellek 
700 1 |a Albert Renáta  |e ths 
700 1 |a Antalóczy Dr. Katalin Júlia  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58120/1/Szakdolgozat-%20Cs%C3%A1nyi%20Evelin.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58120/2/K%C3%BCls%C5%91_b%C3%ADr%C3%A1lat_Cs%C3%A1nyi_Evelin.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58120/3/B%C3%ADr%C3%A1lat_Cs%C3%A1nyiEvelin.pdf  |z Dokumentum-elérés