Etikus és emberközpontú mesterséges intelligencia a hazai KKV szektorban

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bódis Barbara Bernadett
Other Authors: Marciniak Dr. Róbert András
Skoda Orsolya
Format: Thesis
Kulcsszavak:alapvető emberi jogok
döntések
ember
etika
kis- és középvállalkozás - KKV
mesterséges intelligencia
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58153

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58153
005 20250923130215.0
008 250923suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Bódis Barbara Bernadett 
245 1 0 |a Etikus és emberközpontú mesterséges intelligencia a hazai KKV szektorban  |c Bódis Barbara Bernadett  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A mesterséges intelligencia közel 80 éve velünk van és valószínűleg hosszú távon velünk is marad. Attól a kérdéstől, hogy vajon „Gondolkodhatnak-e a gépek”, jutottunk el az okosgyárakig és onnan az autonóm döntéshozatalon alapuló technológiákig. Az elmúlt tizenöt évben, olyan rohamos ütemben fejlődött és olyan széles körben terjedt el, hogy alkalmazása és fejlesztése már komoly gazdasági és társadalmi kockázatokat hordoz magában. Munkaerőpiaci kérdések, digitális analfabetizmus, technológiai szakadékok, tömegmanipulációra képes rendszerek. Ezen kockázatok csökkentésére született meg az ötödik ipari forradalom gondolata, valamint azok az egyre szélesebb területet lefedni szándékozó etikai irányelvek, jogi szabályozások, illetve emberközpontú megközelítések, melyek leginkább szolgálják a gazdaság és a társadalom együttes érdekeit. Jelen dolgozat középpontjában a mesterséges intelligencia etikus és emberközpontú megközelítése, megvalósításának lehetőségei és kihívásai állnak, különös tekintettel a hazai KKV szektorra. A hazai KKV szektor képezi gazdaságunk gerincét, ezért mindenképpen olyan támogatásokra van szüksége, mely hosszú távon sikeres és eredményes működéshez segíti. A szakirodalmak feldolgozása egy rövid történelmi áttekintéssel indul, majd láthatjuk a legfontosabb technológiai trendeket, illetve különböző nemzetközi elemzések eredményeit. Hogyan adaptálják a digitális és MI alapú technológiákat a különböző gazdasági szektorok szereplői, milyen irányba mozdultak el a fejlesztések, milyen trendek figyelhetők meg, illetve hogyan teljesít Magyarország a nemzetközi versenyben. Ezt követően egy kvantitatív kutatás keretében kapunk választ a mesterséges intelligencia adaptációjának jelenlegi szintjéről a hazai KKV szektorban, összehasonlítva más szektorok eredményeivel. Megismerhetjük az emberközpontú és etikus működés bevezetésének korlátait és ösztönzőit, fogyasztói és vállalati oldalról egyaránt. Mindezt abból a célból, hogy egyfajta útmutatóként szolgáljon azoknak a hazai vállalkozásoknak, akik szeretnék hosszútávon megőrizni versenyképességüket és értékteremtő céllal tekintenek a jövő felé. Az eredmények olyan gyakorlati javaslatokat tartalmaznak, mely a vállalkozások szükségleteit figyelembe véve, az oktatásra és ösztönzésre építve, segítheti kiválasztani a támogatások legmegfelelőbb formáit. 
695 |a alapvető emberi jogok 
695 |a döntések 
695 |a ember 
695 |a etika 
695 |a kis- és középvállalkozás - KKV 
695 |a mesterséges intelligencia 
700 1 |a Marciniak Dr. Róbert András  |e ths 
700 1 |a Skoda Orsolya  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58153/1/bodis_barbara_a47qcx.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58153/2/bodis_barbara_a47qcx.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58153/3/ALAPK_szakdolgozat-biralat-es-javaslat_2025_Bodis_B_MR.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58153/4/BA_B_Bodis_Barbara.pdf  |z Dokumentum-elérés