Érzelmi intelligencia és a szervezeti elköteleződés kapcsolata.

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hartmann Lili
Other Authors: Göndör András
Tóth Tamara
Format: Thesis
Kulcsszavak:csoport és szervezet
elkötelezettség
emberi kapcsolatok
érzelmi intelligencia
lojalitás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58295

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58295
005 20250923130504.0
008 250923suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Hartmann Lili 
245 1 0 |a Érzelmi intelligencia és a szervezeti elköteleződés kapcsolata.  |c Hartmann Lili  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A szakdolgozat célja annak vizsgálata, hogy milyen kapcsolat áll fenn az érzelmi intelligencia és a szervezeti lojalitás között, különös figyelmet fordítva a közvetlen munkahelyi kapcsolatok minőségére. Az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt kap az a megközelítés, hogy a munkahelyi elköteleződés nem csupán a juttatások vagy előmeneteli lehetőségek függvénye, hanem szorosan összefügg a személyes tényezőkkel, mint például az érzelmi intelligencia, az emberi kapcsolatok és a munkahelyi légkör. A dolgozat azt kívánja feltárni, hogy az érzelmileg intelligens munkavállalók hogyan élik meg a munkahelyi közösséget, hogyan kezelik a konfliktusokat, és ezek hogyan járulnak hozzá a hosszú távú lojalitás kialakulásához.Az elméleti keret első része bemutatja a szervezeti lojalitás fogalmát, formáit, valamint azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a munkavállalók elköteleződését. A második rész az érzelmi intelligencia definícióit és modelljeit tekinti át, különösen a vonásalapú megközelítést, amelyre a TEIQue (Trait Emotional Intelligence Questionnaire) kérdőív épül. Külön szakasz foglalkozik a személyes munkahelyi kapcsolatok jelentőségével, a konfliktuskezelési stratégiákkal, valamint a munkahelyi közösséghez való tartozás élményével, ezek mind kulcsszerepet játszanak abban, hogy a munkavállaló mennyire érzi magát elkötelezettnek egy adott szervezet mellett.A kutatás kvantitatív módszertannal zajlott, egy online kérdőív segítségével, amely két részből állt: a TEIQue rövidített, magyar nyelvű változatából, valamint saját összeállítású, Likert-skálás tételekből, amelyek a munkatársi kapcsolatok minőségét, a konfliktuskezelési módokat és a közösséghez tartozás érzését mérték. A kérdőívet összesen 75 fő töltötte ki, akik különböző életkorúak, neműek, iskolai végzettségűek és munkahelyi pozíciójúak voltak. Az adatok feldolgozásához Excel programokat használtam.Az eredmények alapján világosan kirajzolódott, hogy azok a válaszadók, akik magasabb érzelmi intelligenciával rendelkeznek, sokkal pozitívabban értékelték közvetlen munkatársi kapcsolataikat, könnyebben kezelik a munkahelyi konfliktusokat, és erősebbnek érzik a munkahelyi közösséghez való tartozásukat. Különösen szoros kapcsolat mutatkozott az érzelmi intelligencia és a támogatásérzet, valamint a bizalom szintje között. A statisztikai összefüggések alapján kijelenthető, hogy az érzelmi intelligencia jelentős hatással van a szervezeti elköteleződésre, ami nem közvetlenül, hanem a munkahelyi kapcsolatokon és a konfliktuskezelésen keresztül.Összességében a dolgozat rávilágít arra, hogy a munkahelyi lojalitás kialakulása nem kizárólag külső tényezők (például a bérezés, juttatások vagy előmeneteli lehetőségek) függvénye, hanem nagymértékben összefügg az egyéni érzelmi készségekkel, a munkatársakkal való kapcsolatok minőségével és a munkahelyi közeg érzelmi klímájával is. Az érzelmi intelligencia, mint belső erőforrás, kulcsszerepet játszik abban, hogy egy munkavállaló képes legyen alkalmazkodni, bizalmi kapcsolatokat kialakítani és fenntartani, valamint konstruktívan kezelni a felmerülő konfliktusokat. Ezek a tényezők pedig közvetve hozzájárulnak a szervezethez való hosszú távú kötődéshez.A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztése nemcsak az egyéni jóllét szempontjából fontos, hanem szervezeti szinten is kézzelfogható előnyökkel járhat. Az olyan munkahelyi közeg, ahol hangsúlyt fektetnek az érzelmi készségek fejlesztésére, a támogató kapcsolatokra és a bizalmi légkör kialakítására, elősegítheti a munkavállalók elköteleződését, csökkentheti a fluktuációt és javíthatja a szervezeti hatékonyságot. Ennek megfelelően a szervezetek számára célszerű lenne olyan képzési és fejlesztési programokat bevezetni, amelyek elősegítik a dolgozók érzelmi intelligenciájának fejlődését, különösen a kommunikáció, empátia, önreflexió és konfliktuskezelés területein. 
695 |a csoport és szervezet 
695 |a elkötelezettség 
695 |a emberi kapcsolatok 
695 |a érzelmi intelligencia 
695 |a lojalitás 
700 1 |a Göndör András  |e ths 
700 1 |a Tóth Tamara  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58295/1/Hartmann_Lili_MXW6LX.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58295/2/BA_O_Hartmann_Lili.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58295/3/Hartmann_Lili_EE_b%C3%ADr%C3%A1lat.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58295/4/Hartman%20Lili_TT_%C3%A9rt%C3%A9kel%C3%A9s.pdf  |z Dokumentum-elérés