A Body Positivity Kihívásai és Lehetőségei; A Mozgalom Bemutatása Két Ellentétes Hatású Kampányon Keresztül

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Forgács Viktória Lilla
További közreműködők: Halmai Dr. Tamás
Kancsár Mónika
Dokumentumtípus: Diplomadolgozat
Kulcsszavak:egészség
internetes reklám(ok)
kampányok
kérdőíves felmérés
közösségi média
online kommunikációelmélet
public relations
testkép
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/58541

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg58541
005 20251027141955.0
008 251027suuuu hu om 000 hun d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a hu 
100 1 |a Forgács Viktória Lilla 
245 1 2 |a A Body Positivity Kihívásai és Lehetőségei; A Mozgalom Bemutatása Két Ellentétes Hatású Kampányon Keresztül  |c Forgács Viktória Lilla  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a A testpozitivitás mozgalma az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szerepet kapott a közösségi médiában és a társadalmi diskurzusokban. A dolgozat célja, hogy feltárja, hogyan hatnak a testpozitív üzenetek mögött álló cégek kampányai az emberekre: például fogyasztói szempontból, testképre, hitelességre, esetleges ellentmondásokra; ez a szekunder és a primer kutatás összevetésével történik. A dolgozat elméleti alapját a testpozitív mozgalmat támogató és önfejlesztő könyvek, cikkek és tanulmányok képezik, például Nikita R. Raikwar testpozitivitást feldolgozó és önfejlesztő könyve, Csabai Márta önelfogadásról szóló tanulmánya, a Body Image című folyóirat több cikke. Emellett feldolgozásra került a Calvin Klein és a Bluebella weboldalának a testpozitív kampányairól szóló részei. Jelen dolgozat célja Calvin Klein, egy nagy múltú divatmárka, valamint a Bluebella, mely egy kisebb, szintén fehérneműket forgalmazó márka testpozitivitásra épülő kampányainak a bemutatása. Míg a Calvin Klein kampány az interneten és a médiában nagy figyelmet és pozitív visszhangot kapott, addig a Bluebella kampányának kritikái főképp támadóak, negatívak voltak, tehát a két kampány ellentétes fogadtatásban részesült. A kutatás módszertana kvantitatív és kvalitatív elemeket egyaránt alkalmaz: egy online kérdőív, valamint szekunder elemzés formájában hazai és nemzetközi cikkek és kritikák tartalmi vizsgálata képezte az adatbázist. Az elemzés rávilágít arra, hogy a testpozitív diskurzus üzleti célú alkalmazása ambivalens fogyasztói reakciókat válthat ki, és komplex társadalmi kérdéseket vet fel a reprezentáció, az őszinteség és a márkahűség szempontjából. Az eredmények azt mutatják, hogy a testpozitív tartalmak bizonyos esetekben hozzájárulnak a pozitív testkép kialakulásához, azonban sok esetben újfajta nyomásként is megjelennek az „önszeretet kötelezettsége” formájában. Az eredmények alapján a primer és szekunder kutatás megállapításai több ponton eltérnek: míg a médiában gyakran kritikus hangvétel jelenik meg a kampányok hitelességét illetően, a válaszadók többsége pozitívan fogadta az ilyen típusú vizuális tartalmakat a Bluebella esetében, a Calvin Klein azonban a szekunder kutatás során kutatott pozitív eredményei ellenére a primer kutatásnál a kitöltők nem vélekedtek kifejezetten pozitívan. Ez az ellentmondás rávilágít arra, hogy a testpozitív diskurzus üzleti célú alkalmazása összetett reakciókat vált ki, és különböző értelmezések születnek a közönség és a szakmai véleményformálók részéről. A dolgozat lezárása a lehetséges megoldásokat az ellentétekre, valamint további kutatási javaslatokat tartalmazza. 
695 |a egészség 
695 |a internetes reklám(ok) 
695 |a kampányok 
695 |a kérdőíves felmérés 
695 |a közösségi média 
695 |a online kommunikációelmélet 
695 |a public relations 
695 |a testkép 
700 1 |a Halmai Dr. Tamás  |e ths 
700 1 |a Kancsár Mónika  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58541/1/Szakdolgozat_Forgacs_Viktoria_Lilla_2025_04_28.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58541/2/b%C3%ADr%C3%A1lat_Forg%C3%A1csVikt%C3%B3ria.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/58541/3/biralat_Forg%C3%A1cs%20Vikt%C3%B3ria%20Lilla_k%C3%BCls%C5%91%20konzulens_fin.pdf  |z Dokumentum-elérés