Magyar hallgatók az osztrák felsőoktatásban

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Németh Rebeka
Other Authors: Ferkelt Dr. Balázs
Wirker-Dobány Katalin
Format: Thesis
Kulcsszavak:Ausztria
egyetem
európai egyetem
felsőoktatás
hallgatói mobilitás
hallgatók
magyar munkavállalók külföldön
motiváció
összehasonlítás
Online Access:http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209

MARC

LEADER 00000nta a2200000 i 4500
001 dolg59209
005 20251027143141.0
008 251027suuuu hu om 000 ger d
040 |a BGE Dolgozattár Repozitórium  |b hun 
041 |a de 
100 1 |a Németh Rebeka 
245 1 0 |a Magyar hallgatók az osztrák felsőoktatásban  |c Németh Rebeka  |h [elektronikus dokumentum] 
520 3 |a Az elmúlt években az osztrák felsőoktatás – különösen Bécsben – az egyik legnépszerűbb célponttá vált a magyar hallgatók körében, ezt bizonyítja az Engame Akadémia 2024-es kutatása is, amelyben Ausztria bizonyult a legnépszerűbb továbbtanulási országnak a tanulmányaikat külföndön folytató magyar hallgatók körében. Ez a tendencia több tényezőre is visszavezethető, úgy mint az osztrák egyetemek magas színvonala és nemzetközi elismertsége, az ország földrajzi közelsége, valamint az EU-s tagállamok hallgatói számára biztosított egyszerű hozzáférés. Emellett a német nyelv is fontos szerepet játszhat a hallgatók döntésben, hiszen a biztos, anyanyelvi környezetben megszerzett német nyelvtudás jelentős előnyt jelenthet az európai munkaerőpiacon. A téma nemcsak társadalmi és oktatáspolitikai szempontból aktuális és releváns, hanem személyes vonatkozásban is különösen érdekes számomra. Magyar hallgatóként, aki tapasztalatot szerzett mind az osztrák, mind a magyar felsőoktatási rendszerben, közvetlen betekintést nyertem mindkét tanulmányi rendszer lehetőségeibe és kihívásaiba. Mindezek fényében különösen érdekes az a kérdés, hogy milyen konkrét motivációk vezetik a magyar hallgatókat Ausztriába, és hogyan élik meg a mindennapokat az osztrák egyetemeken. A dolgozat célja annak feltárása, hogy a magyar hallgatók milyen szempontok alapján választják Ausztriát tanulmányaik helyszínéül, milyen különbségeket érzékelnek az osztrák és a magyar felsőoktatási rendszerek között, hogyan értékelik a tanulmányi környezetet, a támogatási lehetőségeket és a nyelvi követelményeket, valamint milyen szerepet játszik a német nyelvtudás az integrációban. A vizsgálat empirikus alapját egy online kérdőíves primerkutatás adta, amelyet 102 olyan magyar hallgató töltött ki, akik vagy jelenleg vagy pedig korábban Ausztriában folytatták felsőoktatási tanulmányaikat. A kutatás eredménye szerint a legfontosabb vonzerőt a jobb karrierlehetőségek jelentik: a válaszadók csaknem háromnegyede az osztrák diplomát magasabb kezdőfizetésekkel, stabilabb munkaerőpiaccal és szélesebb elhelyezkedési lehetőségekkel társítja, mint a magyart. Az osztrák rendszer erősségei közé tartozik a modern infrastruktúra, a digitalizáció, a tanárok és hallgatók közötti partneri viszony, valamint a gyakorlati elemek beépítése a tantervbe. A magyar rendszer ezzel szemben személyesebbnek, áttekinthetőbbnek és elméletibbnek mutatkozik – a kisebb csoportok és a nagyobb jelenléti arány például erős közösségi élményt eredményeznek, amit sokan hiányolnak az osztrák egyetemeken, főként Bécsben, ahol egy előadáson akár 400-500-an is részt vesznek egyszerre.A kutatás alapján több reformjavaslat is megfogalmazható mindkét felsőoktatási rendszer esetében. Ausztria esetében javasolt lenne például kötelező mentori programok bevezetése, a vizsgaalkalmak bővítése, valamint a vizsgaidőszak bevezetéses. Magyarország számára hasznos lehetne az osztrák pontrendszer átvétele a tárgy- és vizsgafelvételnél, illetve a digitalizáció fejlesztése, nagyobb rugalmasság, valamint gyakorlatiasabb oktatás.Alapvetően megállapítható, hogy a hallgatók motiváltnak érezték magukat az ausztriai tanulmányaik során, és azok, akik Magyarországon is részt vettek felsőoktatásban, jellemzően Ausztriában motiváltabbnak számoltak be – amit elsősorban a támogatóbb környezetnek, a rugalmasabb rendszernek és a gyakorlati fókusznak tulajdonítottak. Összegzésként megállapítható, hogy míg Ausztria különösen az infrastruktúra és a nemzetköziség terén erős, addig Magyarország az emberközeliség, az elméleti mélység és az átlátható struktúra révén kínál előnyöket. A két rendszer egymás erősségeiből sokat tanulhat. Saját tapasztalataim alapján az osztrák diploma jelentős előnyt jelentett a karrieremben, mivel az elméleten alapuló gyakorlatias oktatáson volt a hangsúly, ugyanakkor Magyarországon mély barátságokat kötöttem, könnyebben tudtam beilleszkedni, és egy olyan elméleti alapot is kaptam, amelyre később sikeresen tudok majd építeni. 
695 |a Ausztria 
695 |a egyetem 
695 |a európai egyetem 
695 |a felsőoktatás 
695 |a hallgatói mobilitás 
695 |a hallgatók 
695 |a magyar munkavállalók külföldön 
695 |a motiváció 
695 |a összehasonlítás 
700 1 |a Ferkelt Dr. Balázs  |e ths 
700 1 |a Wirker-Dobány Katalin  |e ths 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209/1/Szakdolgozat_N%C3%A9meth%20Rebeka_AGAZFH.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209/2/Nemeth_Rebeka_biralat_Ferkelt.pdf  |z Dokumentum-elérés 
856 4 0 |u http://dolgozattar.uni-bge.hu/59209/3/bi%CC%81ra%CC%81lat%20Wirker-D..pdf  |z Dokumentum-elérés